شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک مقام وزارت مسکن: وزارت نیرو و کشاورزی مقصران فرونشست زمین در تهران

 

علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از گسترش فرونشست زمین در بسیاری از مناطق تهران خبر داد و وزارت نیرو و کشاورزی را  از جمله «مقصران اصلی» این امر معرفی کرد.

به گزارش ایسنا،‌ بیت‌اللهی ۲۷ خرداد با اشاره به شدت گرفتن «فرونشست زمین» از بی‌تفاوتی مسؤولان نسبت به این معضل انتقاد کرد و گفت: اگر مسوولان این دو نهاد به پدیده فرونشست واقف هستند، نباید اجازه ایجاد این پدیده را می‌دادند و اگر نمی‌دانستند جای تاسف دارد.

به گفته بیت‌اللهی تا کنون هیچ اقدام پیشگیرانه برای رفع این معضل اندیشیده نشده است و قانونی برای مقابله با متخلفان حوزه ساختمان‌سازی که اقدام به هدایت غیر اصولی آب در زیرزمین ‌می‌کنند، وجود ندارد.

همانطور که بیت‌اللهی گفته است، از سال گذشته حداقل ۵ فروریزش عمده در مناطق مختلف شهر تهران در خیابان‌های شهران، پیامبر، میدان قیام، مولوی و در سه راهی خیابان خیام به ثبت رسیده و در حال حاضر این رویداد به سمت میدان انقلاب و فرودگاه مهرآباد نیز کشیده شده است.

او همچنین به صدور پروانه ۵۰ هزار حلقه چاه دراستان تهران اشاره کرد و با غیرضروری دانستن آن‌ها گفت:«علاوه بر حفر چاه‌های مجاز، تعداد ۵۰ هزار حلقه چاه غیر‌مجاز داریم و چون حادثه را نمی‌بینیم، با آنها با مماشات برخورد می‌شود».

بیت‌اللهی همچنین با اشاره به شرایط خشکسالی ایران از روش‌های آبیاری چون غرقابی انتقاد کرد و گفت‌:«روش غرقابی روشی است که آب در مزارع رها می‌شود و این روش آب زیادی را می‌طلبد؛ در حالی که روش‌های مدرنی ارائه شده است».

به گفته این محقق، گودبرداری‌های عظیم برای ساختمان‌سازی موجب قطع قنات‌ها می‌شود که این امر خروج آب با فشار زیاد به بیرون را به دنبال دارد و پیمانکاران برای جلوگیری از خروج آب از دیواره‌های بتنی استفاده می‌کنند که با این روش آب در پشت این دیواره مسدود می‌شود.

بیت‌اللهی علاوه بر فرونشست زمین به کج شدن «مقبره شاه عبدالعظیم» واقع در شهر ری نیز اشاره کرد و علت این حادثه را فرونشست زمین دانست.

 

بررسی شدت گرفتن فرونشست زمین در تهران با ناصر کرمی کارشناس محیط زیست
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More