شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
هفته بیست و یکم لیگ برتر فوتبال ایران

استقلال و سپاهان در یک قدمی پرسپولیس

در هفته بیست و یکم لیگ برتر فوتبال ایران پرسپولیس در قائمشهر مساوی کرد تا با پیروزی سپاهان و استقلال و همینطور تراکتورسازی رقابت در صدر جدول حساستر از پیش شود.

در انتهای جدول سپیدرود و استقلال خوزستان همچنان از مدعیان اصلی سقوط هستند.

 

نساجی ۱ - پرسپولیس ۱

پرسپولیس در این دیدار بودیمیر مهاجم کروات خود و همچنین مهدی ترابی دو بازیکن تاثیر گذار در بازی قبلی مقابل پاختاکور ازبکستان از لیگ قهرمانان آسیا را نیمکت نشین کرد تا برانکو ایوانکوویچ نشان دهد در حال حاضر اولویت پرسپولیس نتیجه گرفتن در لیگ قهرمانان آسیا است. در تفکرات برانکو استفاده از دو مهاجم مهمترین ویژگی استراتژی تیمی  این مربی است که نشان داده در فوتبال ایران نتیجه هم می‌دهد. علی علیپور و سعید کریمی دو مهاجم پرسپولیس در این دیدار بودند. با حضور مهدی شریفی در سمت راست نوع بازی کریمی و شریفی و جابجایی همیشگی آنان در سمت راست مدافعین نساجی را سردرگم کرده بود. در سمت چپ هم سروش رفیعی با تکنیک خاص خود حضور همیشگی در حمله داشت و پرسپولیس از همان ابتدا تیم برتر میدان بود. در شرایطی که پرسپولیس سراپا حمله بود نساجی در غفلت مدافعین پرسپولیس به گل رسید . دقیقه ۲۰ و در حالیکه فرشاد فرجی  بازیکن نساجی در سمت راست صاحب توپ شده بود هیچ یک از بازیکنان پرسپولیس اورا تحت فشار نگذاشتند تا او با ارسالی دیدنی در فضای بین جلال حسینی و مهدی شیری، محمد مهدی نظری را صاحب توپ کند. نظری به راحتی و بدون هیچ مزاحمتی با ضربه سر نساجی را پیش انداخت. . در این صحنه شیری باید فضای پشت حسینی را پوشش می‌داد که این عمل را بخوبی انجام نداد.

پرسپولیس پس از گل سراپا حمله شد و در نیمه دوم و اضافه شدن ترابی حملات این تیم به مراتب خطرناکتر شد. ترابی با تکنیک منحصر بفرد خود جریان بازی را کاملا به سود پرسپولیس تغییر داد. استفاده از کناره‌ها و دور زدن مدافعین کناری نساجی و ارسال زمینی به دهانه دروازه حریف تاکتیک اصلی پرسپولیس برای گلزنی بود که در نهایت هم جواب داد.در دقیقه ۶۳ و در حالی که بودیمیر چند دقیقه قبل به بازی آمده بود و تمامی مدافعین نساجی مراقب او بودند، مهدی ترابی با پاسی دیدنی در سمت راست علیپور را صاحب  توپ کرد. در این صحنه تمامی مدافعین نساجی تنها توپ را نگاه می‌کردند. رفیعی پاس دیدنی علیپور را وارد دروازه کرد تا پرسپولیس به آنچه سزاوارش بود برسد.

پرسپولیس پس از گل هم می توانست به گل برسد اما حملات این تیم نتیجه‌ای نداشت تا پرسپولیس با همان یک امتیاز خارج از خانه همچنان صدرنشین بماند.

 

استقلال ۱ - نفت مسجد سلیمان ۰

استقلال پس از شکست سنگین مقابل الدحیل در این دیدار محکوم به برد بود تا تماشاگران مشتاق خود را راضی نگه دارد. در ترکیب استقلال بازی گرفتن از ایسما بعنوان گوش راست در سیستم ۱-۳-۲-۴ مهمترین تغییر شفر بود که در نهایت هم بسیار تاثیر گذار بود. ایسما با سرعت و تکنیک خوب خود به راحتی مدافع مستقیم خودرا مغلوب می‌کرد و با ارسالهای دقیق منشا تک مهاجم استقلال را در موقعیت گلزنی قرار می‌داد.

بازی ترکیبی و شناخت خوب ایسما، منشا و پاتوسی سه بازیکن خارجی استقلال یکی از نقاط قوت این دیدار بود که در بازی مقابل الدحیل  کمتر به چشم میاد.

در دقیقه ۸ و با حرکت دیدنی ایسما از سمت راست علی کریمی استقلال را پیش انداخت. کریمی که پس از مدتها مصدومیت دوباره در ترکیب استقلال قرار گرفته بود در صحنه گل بسیار با هوش عمل کرد. در فوتبال حرکت هافبکهای دفاعی به محوطه جریمه برای گلزنی بسیار مهم است. به چنین بازیکنان در فوتبال  LATE RUNNER گفته می‌شود، در فوتبال جهان استیون جرارد و فرانک لمپارد  نمونه ای بارز چنین بازیکنانی بودند که در فوتبال ایران کمتر چنین هافبکی با این خصوصیات تهاجمی  را می‌توان مثال زد.

استقلال پس از گل موقعیتهای زیادی داشت که با بی‌دقتی مهاجمانش براحتی آنها را از دست داد. در دقیقه ۸۰ نفت می توانست در غفلت مدافعین استقلال بازی را مساوی کند که واکنش خوب حسین حسینی دروازه‌بان استقلال مانع از گلزنی نفت شد.در فوتبال مهمترین موضوع تمرکز بازیکنان خصوصا مدافعین در زمان حمله است و‌درحالیکه استقلال سراپا حمله بود مدافعین این تیم تمرکز لازم را نداشتند. در این صحنه  نبود نظم دفاعی استقلال و البته حرکت عالی مهاجم نفت در شکستن خط آفساید می توانست گل تساوی نفت را رقم بزند. استقلال در بازیهای لیگ ایران به هماهنگی رسیده اما در لیگ قهرمانان آسیا بنظر میرسد کادر فنی این تیم هنوز نتوانسته بازیکنان را برای این سطح از فوتبال آماده کند.

سایر نتایج:

سپاهان ۱ - پارس جم ۰

ماشین‌سازی ۰ -تراکتورسازی ۲

نفت آبادان ۱ - سپیدرود ۰

سایپا ۱ - فولاد ۰

پدیده ۰ - ذوب آهن ۱

استقلال خوزستان ۰ - پیکان ۱

 

بازیکن سابق تیم ملی ایران
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More