شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
چلسی ۰ - منچستر یونایتد ۲

تیره روزی‌های ادامه دار چلسی

 

در مرحله یک هشتم نهایی جام اتحادیه فوتبال انگلستان چلسی در خانه مغلوب منچستریونایتد شد تا روزهای سخت ساری سرمربی ایتالیایی این تیم همچنان ادامه داشته باشد.

چلسی پس از شکست تحقیرآمیز هفته گذشته مقابل منچسترسیتی در لیگ برتر انگلیس این بازی بهترین فرصت برای شاگردان ساری بود تا با پیروزی مقابل منچستر یونایتد طعم تلخ شکست را فراموش کنند. یونایتد نیز پس از شکست خانگی در لیگ قهرمانان اروپا مقابل پاریسن ژرمن که اولین شکست سولسشایرهم بود نمی‌خواست از روند رو به رشد خود فاصله بگیرد.

 

ترکیب دو تیم:

جورجینیو- ماتا

چلسی با آرایش همیشگی۳-۳-۴ به میدان آمد.

در ترکیب تیمی چلسی همانطوریکه در مقاله گذشته اشاره کردم جورجینیو در جلو خط دفاعی قلب تپنده این تیم است. در فوتبال ایتالیا به چنین بازیکنی رجیستا گفته می‌شود. نقش این بازیکن تنظیم آهنگ بازی از یک سوم دفاعی تیم خودی است. آندره پیرلو ایتالیایی  بهترین مثال از چنین بازیکنی در دنیای فوتبال محسوب می‌شود. جورجینیو در حفظ توپ و شکل گیری تمامی حرکات تیمی چلسی نقش تعیین کننده‌ای دارد.

 

در مقابل یونایتد با ترکیبی نسبتا متفاوت به میدان آمد. در سیستم ۲-۴-۴ لوزی یونایتد خوان ماتا در نقش هافبک نفوذی و یا همان ترکوارتیستا انجام وظیفه می‌کرد.

نقش ماتا تا حدود زیادی متفاوت تر از جورجینیو بود. ماتا به عنوان هافبک طراح ، نقش بازیسازی و همینطور ایجاد موقعیت گل و دادن پاس های کلیدی برای دو مهاجم منچستر یونایتد را بعهده داشت.

اما در این سیستم و زمانیکه یونایتد صاحب توپ نبود ماتا به عنوان  بازیکن مستقیم جورجینیو وظیفه داشت تا او را از جریان بازی خارج کند و با تحت فشار گذاشتن جورجینیو مانع از شکل گیری بازی چلسی شود.

ماتا نقش خود را بنحو شایسته انجام داد و جورجینیو کاملا از جریان بازی خارج شده بود. در حالیکه جورجینیو در زمانهایی که صاحب توپ بود کاملا تحت فشار قرار می‌گرفت در زمانهایی هم که ماتا صاحب توپ می‌شد او را کاملا آزاد می‌گذاشت تا یونایتد با ماتا به خوبی جریان بازی را در دست بگیرند.



پل پوگبا:

بدون تردید پل پوگبا ستاره بی جون و چرای این بازی بود. در سیستم ۲-۴-۴ یونایتد پوگبا و آندره هره را به عنوان دو بال کناری در کنار ماتیچ قرار می‌گرفتند. در زمان دفاع نیز لوکاکو و راشفورد به خط هافبک باز‌میگشتند و سیستم دفاعی یونایتد به ۱-۵-۴ تغییر می‌‌کرد.

در چنین شرایطی سیستم دفاعی یونایتد غیر قابل نفوذ بود. اما به رغم سیستم دفاعی منظم یونایتد در زمان ضد حملات  بسیار سریع و تاثیر گذار عمل می‌کرد.

در دقیقه ۳۱ و با تیزهوشی ماتادور تحت فشار گذاشتن جورجینیو و فرار به فضای بین خط دفاعی و هافبک چلسی  صاحب توپ شد موجب و‌توانست پوگبا را در پشت آزپیلیکوئتا مدافع راست چلسی صاحب توپ کند. در حالیکه در سمت چپ خط دفاعی  چلسی فضای زیادی وجود داشت.حرکت عالی راشفورد موجب شد تا آلونسو مدافع چپ چلسی سردرگم شود. در حالیکه آلونسو قصد داشت رشفورد را مهار کند حرکت عالی هره‌رآ از مرکز زمین به فضای بوجود آمده در پشت آلونسو گل اول یونایتد را رقم زد. حرکت هره را از مرکز زمین و در حالی که با اشاره دست خود را به پوگبا نشان می‌داد دقیقا به پوگبا فهماند که در چه فضایی توپمی‌خواهد . ارسال دیدنی و دقیق پوگبا به فضای پشت آلونسو را هرره‌آ با ضربه سری زیبا به گل اول بازی تبدیل کرد. فضایی که هرره‌آ صاحب توپ شد در فوتبال به منطقه کور معروف است. در حالیکه آلونسو کاملا درگیر رشفورد شده بود هرره‌آ با تیزهوشی  از سردرگمی آلونسو استفاده کرد و گل اول را بثمر رساند.

در دقایق پایانی نیمه اول پوگبا درخشش خود را کامل کرد. در این صحنه و در حالی که توپ سرگردان میانه میدان را از آن خود کرد، رشفورد را در سمت چپ صاحب توپ کرد. زمانی که راشفورد صاحب توپ شد داوید لوییز برای پوشش سمت چپ از مرکز خط دفاعی خارج شد و اوج کار پوگبا در این زمان شروع شد. در حالیکه پوگبا خود توپ را برای رشفورد ارسال کرده بود اما با سرعت و با تیزهوشی منحصر بفرد خود به درون محوطه جریمه حمله کرد تا سانتر دقیق راشفورد را با ضربه سر دیدنی به گل دوم بازی تبدیل کند.

خط حمله ضعیف چلسی:

هر دو گل بازی را دو هافبک کناری یونایتد در سیستم ۲-۴-۴ لوزی به ثمر رساندند که بدون تردید حرکات بدون توپ دو مهاجم این تیم در بوجود آوردن فضاهای مورد نظر برای پوگبا و هرره‌آ دلیل اصلی گلزنی‌های این دو بازیکن بود.

نیمه دوم یونایتد با نظم و انضباطی دیدنی جریان بازی را کنترل کرد و در حالی که چلسی در حمله کم رمق بود منچستریونایتد پیروز این بازی دیدنی شد.  هیگواین تنها مهاجم چلسی در خط حمله در بیشتر زمانهای بازی تنها بود و حضور تنها یک نفر در محوطه جریمه در زمان ارسالها نشان می‌داد که چلسی توان باز کردن دروازه یونایتد را ندارد.

هازارد و پدرو  به عنوان دو مهاجم کناری کمتر در محوطه جریمه حاضر می‌شدند. در این شرایط کواچیچ و کانته دو هافبک چلسی نیز بیشتر درگیر نبردهای میانه میدان بودند و توان اضافه شدن به خط حمله را نداشتند تا خط حمله چلسی یکی از ضعیف ترین روزهای خود را تجربه کند.

در ادامه این دیدارها منچستر یونایتد در دیداری خارج از خانه مقابل ولورهمپتون قرار می‌گیرد.

دیدارهای جام اتحادیه تنها با یک مسابقه انجام می‌شود و در صورت تساوی بازی به ضربات پنالتی کشیده می‌شود و دیدار برگشتی وجود ندارد.

 

بازیکن سابق تیم ملی ایران
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More