شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سایه سنگین حراست بر سر ورزشکاران زن

 

فشارهای مسئولان ورزش ایران به زنان و دختران ورزشکار، تنها به سختگیری در مورد حجاب و پوشش اسلامی خلاصه نمی‌شود؛ این فشارهای روانی در داخل خوابگاه‌ها، سالن‌های تمرین و زندگی شخصی دختران ورزشکار سایه انداخته است؛ از کنترل تلفن‌ همراه، رفت و آمد‌ها تا روابط شخصی و تبعیض در اعزام آن‌ها به اردوهای خارج از کشور.

حجاب اصلی اکثر ورزشکاران زن درتیم های ملی ایران شامل یک مقنعه است همراه با یک هدبند، یک تونیک بلند و گشاد، شلوار ورزشی و کتانی.

با وجودی که این پوشش شاید برای انجام بسیاری از ورزش‌ها مناسب نباشد اما بسیاری از ورزشکاران آن را نادیده گرفته و با تمام این سختی ها ، مدال‌های رنگی را به خانه اورده اند.

وضعیت اردوهای ورزشکاران دختردر ایران نیز بسیار اسفناک است. ورزشکاران به معنای واقعی در قرنطینه به سر می‌برند. حراست، کنترل شدیدی بر رفتار آنها دارد و  با فرد خاطی در وسط جمع به شدت برخورد می‌شود .

حراست‌ در امور فدراسیون تا حدی قدرت دارند که می تواند در خط زدن نام دختران ورزشکاردر تیم ملی تاثیر بگذارد.

شیوا امینی، ملی پوش فوتسال بانوان ایران، به دلیل انتشار عکس‌های بی حجابش در اینستاگرام، از سوی مقا‌م‌های فدراسیون فوتبال و حراست، برای همیشه از تیم ملی خط خورده است.

فروردین ماه امسال، فدراسیون بولینگ و بیلیارد ایران چند نفر از بیلیارد بازان زن را به دلیل آنچه رعایت نکردن «شئونات اسلامی» نامید، به مدت یکسال از شرکت در مسابقات محروم کرد.

اسفندماه گذشته هم دُرسا درخشانی، شطرنج بازی که بدون حجاب در در مسابقات شطرنج اسپانیا شرکت کرده بود، از حضور در تیم ملی ایران محروم  شد.

حراست اما پا را فراتر نهاده و قدرتش را به خبرنگاران زن ورزشی نیز نشان داده است . قفل کردن در به روی دو خبرنگار زن توسط حراست شهرداری تبریز در زمان بازی دو تیم مهرام و شهرداری در دیدار فینال لیگ برتر بسکتبال یکی از این نمونه ها بود

جلوگیری از ورود خبرنگاران زن ورزشی به دلیل  داشتن تلفن همراه به سالن بازی فوتسال زنان ایران و اوکراین در فروردین ماه  سال جاری توسط تیم حراست سالن هندبال تهران نمونه دیگری از این برخوردها است.  

در آخرین نمونه  نوبت به خواهران منصوریان رسید. سهیلا و شهربانو منصوریان قهرمان ووشو ایران و جهان به دلیل پوشیدن لباس ورزشی از ساختمان و محوطه صداوسیما بیرون رانده شدند . خواهران منصوریان که  با دعوت رسمی به یکی از برنامه‌های رادیو ورزش، برای مصاحبه‌ی ورزشی دعوت شده بودند ، پس از حضور در استودیو و سالن انتظار پخش رادیو، با دستور حراست سازمان صداوسیما و با ادعای پوشش نامناسب ازساختمان و محوطه‌ی صداوسیمای رادیوِ، به بیرون هدایت شده  و اجازه‌ی حضور در برنامه رادیویی را به آنان ندادند.

بعد از بازتاب این خبر از سوی شهربانو منصوریان، مدیر رادیو ورزش با بیان توضیحاتی  از این عمل حراست رادیو عذر خواهی کرد

پیش از این معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز  بعد از قفل کردن در به روی خبرنگاران زن ورزشی در مسابقه فینال بسکتبال توسط حراست در پیام توئیتری خود نوشته بود «چه کسی به خود جرأت و اجازه داده در را به روی دختران عزیز خبرنگار در استادیوم تبریز قفل  کند؟ از مقامات مسئول پیگیری می‌کنم تا مشخص شود.» نتیجه این پیگیری البته هرگز مشخص نشد .

 

خبرنگار
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More