شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
آغاز هجدهمين دوره ليگ برتر فوتبال ايران

شروع ليگ بدهكارها

 

در حالی فوتبال ايران در تب‌و‌تاب شروع ليگ است که شرايط نامناسب اقتصادى باشگاهاى ليگ برتر فوتبال ايران خبری نگران کننده‌است. طبق قانون ٩ باشگاه از ليگ برتر فوتبال ايران به دليل بدهى شرايط حضور در ليگ برتر را ندارند و اگر مسئولين و مديران فوتبال ايران بخواهند قانون را اجرا كنند تيم‌هاى استقلال خوزستان، استقلال تهران، سپاهان، تراکتورسازی، نفت آ‌بادان، فولاد خوزستان، گسترش فولاد تبریز، نساجی مازندران و نفت مسجد سلیمان به دلیل بدهی نمی‌توانند از بازیکنان جدید خود استفاده کنند. موضوعى كه عمق فاجعه مالى را در فوتبال ايران نشان مى دهد. در فوتبال حرفه‌اى اگر تيمى توانايى پرداخت بدهى‌هاى خود را نداشته باشد نه تنها از حضور در مسابقات منع مى‌شود كه به دسته‌هاى پايين‌تر نيز سقوط مى‌كند. این اتفاق به‌طور مثال در سال ۲۰۱۲ براى گلاسكو رنجرز بكى از پرافتخارترين و بزرگترين باشگاهاى اسكاتلند رخ داد و اين تيم به دليل بدهى به دسته چهارم مسابقات فوتبال اسكاتلند سقوط كرد.

به هر‌حال ليگ حرفه‌اى فوتبال ايران پس از هجده سال از راه‌اندازی‌اش شايد در موضوعاتى همچون كيفيت زمين مسابقات و يا نحوه برگزارى‌اش پيشرفت‌هايى داشته است، اما مطمئنا از لحاظ اقتصادى نه تنها هيچ بازده مثبتى نداشته كه باشگاه‌هاى ايران هرسال نسبت به سال‌هاى گذشته بدهكارتر مى‌شوند.

نگاهى مى‌اندازيم به ديدارهاى مهم امروز:

 

پديده مشهد- پرسپوليس تهران

پديده در ليگ امسال يحيى گل‌محمدى را به‌عنوان سرمربى انتخاب كرد. گل‌محمدى مربى باهوش و باكيفيتى است كه با دو قهرمانى در جام حذفى به همراه ذوب آهن كارنامه مناسبى براى خود درست كرده‌است. تيم‌هاى تحت رهبرى گل‌محمدى همواره به‌دنبال ارائه فوتبالى تهاجمى‌اند و همين موضوع كار را براى پرسپوليس، قهرمان سال گذشته ليگ، راحت‌تر مى‌كند. پرسپوليس با وجود محروميت از استفاده از پنجره نقل و انتقالات توانسته بيشتر بازيكنان كليدى‌اش را حفظ كند. وحيد اميرى تنها بازيكنى است كه پرسپوليس از دست داده‌ و هنوز نتوانسته‌است جايگزين مناسبى براى او پيدا كند.

 

 

پرسپوليس با همان تركيب هميشگى ٢-٤-٤ به ميدان مى‌آيد كه در خط حمله تمامى اميدهاى اين تيم به على علی‌پور و گادوين منشا است. در تركيب پديده محمدرضا خلعتبرى بازيكن سابق پرسپوليس و تیم‌ملی به همراه اكبر صادقى دو مهره تاثيرگذار گل محمدى محسوب مى شوند.

بازى در استاديوم تازه تاسيس امام رضا برگزار مى شود و با توجه به شرايط مناسب زمين مسابقه پرسپوليس به‌راحتى مى‌تواند تفكرات تاكتيكى برانكو ایوانکوییچ، مربی تیم، را پياده كند و به همين دليل شانس اين تيم براى پيروزى بيشتر از پديده است.

 

نساجى مازندران - ذوب آهن اصفهان

نساجى پس از دو دهه با  مربی جوانش، جواد نكونام، به بالاترين سطح فوتبال ايران صعود كرد. مهمترين ويژگى مربيگرى نكونام حفظ شكل تيمى در دفاع است. فلسفه مربيگرى نكونام برگرفته از نگاه کارلوس كى‌روش، مربی تیم‌ملی ایران، است و او با همين روش هم بود که توانست نساجى را به ليگ برتر بياورد. در مقابل اميد نمازى اولين حضور خود را به عنوان سرمربی در فوتبال تجربه مى‌كند و با توجه به شرايط فوتبال ايران و خصوصا جو استاديوم وطنى قائمشهر و حضور طرفداران پرشور نساجی نمازی روز بسيار سختى رو پيش رو دارد. در هر صورت تقابل جواد نکونام و امید نمازی دو دستیار پیشین کارلوس کی‌روش در نوع خودش هم جالب توجه است.

 

 

سايپا – سپيدرود

سايپا با على دايى در مسير پيشرفت قرار دارد. فصل گذشته دايى، مربی تیم، با جوانانى كم و نام و نشان توانست سایپا را به ليگ قهرمانان آسيا برساند و در فصل جارى هم با حفظ اسكلت اصلى تيم سعى دارد سایپا را به‌عنوان يكى از مدعيان اصلى قهرمانى تبديل كند. بدون ترديد مهدى ترابى تمامى اميدهاى دايى تا پايان نيم فصل است. سپيدرود تا هفته گذشته شرايط مشخصى نداشت و دو تيم با همين نام اما جداگانه در تهران و رشت مشغول به تمرين بودند. در نهايت تيمى كه در تهران و به مربيگرى خداداد عزيزى تمرين مى كرد به‌عنوان نماينده شهر رشت به ليگ‌برتر معرفى شد. عزيزى پس از تجربه نه‌چندان موفق در سياه‌جامگان كار بسيار دشوارى را در سپيدرود پيش رو دارد و به‌نظر مى‌رسد كه از حالا اين تيم را بايد جز قعرنشينان فوتبال ايران بدانيم.

 

 

از طرف دیگر برخورد علی دایی و خداداد عزیزی که دو دهه پیش در خط حمله تیم‌ملی ایران یک زوج رویایی را تشکیل داده‌بودند هم می‌تواند بسیار جالب توجه باشد.

 

فولاد - پارس جنوبى جم

فولاد بدون كمترين تغييرات در فهرست بازيكنانش و كادر مربيگرى فصل تازه ليگ را شروع مى كند. سيروس پورموسوى همچنان مربى اين تيم است و در حا‌لي‌كه در مقطعى حسين فركى جايگزين او شده بود اما درنهايت پورموسوى همچنان در پست خود ابقا شد. فولاد امسال در استاديوم تازه تاسيس خود در ليگ برتر حداقل به دنبال كسب سهميه آسيايى خواهد بود. از طرف دیگر پارس جنوبى جم با مهدى تارتار سرمربى فصل گذشته خود ليگ را شروع مى كند. پارس جنوبى بيشتر بازيكنان كليدى خود را از دست داده است و به رغم درخشش در فصل گذشته كه توانسته بود در اولين سال حضورش در بالاترین سطح فوتبال ایران به رتبه پنجم برسد تصور می‌شود ممكن است در این فصل این موفقیت را تکرار نکند و  «اپيدمى حضور در فصل دوم» گريبان اين تيم را بگيرد. اپیدمی‌ای که می‌توان آن را این‌گونه توضیح داد: بيشتر تيم‌هايى كه به ليگ برتر صعود می‌کنند، در فصل اول بسیار با‌انگیزه نشان می‌دهند و بازیکنان تیم برای این‌که خود را به‌عنوان بازيكن ليگ برترى به اثبات برسانند سعى مى‌كنند كمبودهاى تاكتيكى را با دوندگى بى‌امان جبران كنند اما در فصل دوم دیده‌شده اين انگیزه‌ها كم‌رنگ مى‌شود و تیم چهره‌ای کمتر تلاشگر به خود می‌گیرد و در نتیجه احتمال سقوطش به مراتب بيشتر مى شود.

 

بازیکن سابق تیم ملی ایران
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More