شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
هفته بیست‌وهفتم لیگ برتر انگلستان

صدرنشینی سیتی با تحقیر چلسی

در هفته بیست‌وهفتم لیگ برتر انگلستان، منچسترسیتی در دیداری یک‌طرفه و با پیروزی شش بر صفر در خانه، هم چلسی را تحقیر کرد و هم صدرنشین تازه لیگ برتر شد. سیتی با یک بازی بیشتر نسبت‌به لیورپول، صدرنشین شد. در ادامه این دیدارها، لیورپول پس از دو هفته ناکامی، سرانجام در خانه بورنموث را شکست داد تا هم‌امتیاز با سیتی و با گل زده کمتر، همچنان به مقام قهرمانی امیدوار باشد.

تاتنهام، دیگر مدعی لیگ، که بدون تردید یکی از با‌ثبات‌ترین باشگاه‌های فوتبال اروپاست، به‌رغم غیبت بازیکنان کلیدی‌اش همچنان خود را در کورس قهرمانی نگه داشته است. تاتنهام تنها تیم اروپایی است که در دو پنجره نقل و انتقال، هیچ بازیکنی جذب نکرده است. پوچتینو، سرمربی آرژانتینی تاتنهام، نشان داده است که در فوتبال پرهزینه انگلیس، به‌جای صرف هزینه بالا، می‌توان با برنامه‌ریزی درست و اصولی و استفاده از بازیکنان جوان، نیازهای تاکتیکی خود را برطرف کرد.

در ترکیب تیمی تاتنهام  و با غیبت دله آلی و هری کین، سون همچنان می‌درخشد و توانسته است تاتنهام را همچنان در کورس قهرمانی نگه دارد.

منچستریونایتد به لطف درخشش پل پوگبا، فولهام را در خانه این تیم شکست داد. نمایش دلپذیر پوگبا پس از جدایی مورینیو نشان داد که یکی از مهم‌ترین موضوعات در فوتبال، ارتباط عاطفی مناسب بین مربی و بازیکنان است. موضوعی که در مدت حضور مورینیو در یونایتد کمتر دیده می‌شد. سولشایر بخوبی توانسته این مشکل را برطرف کند و از پوگبا به‌نحو شایسته‌ای بازی بگیرد. پوگبا این روزها ستاره بی‌چون و چرای یونایتد است. با درخشش پوگبا، یونایتد توانسته است برای اولین‌بار در این فصل، خود را به چهار تیم ابتدایی جدول برساند و به کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا امیدوار باشد.

 

منچسترسیتی ۶ - چلسی ۰

مائوریسیو ساری، سرمربی ایتالیایی چلسی، اعتقاد دارد که سیتی بهترین و آماده‌ترین تیم حال حاضر اروپاست. درحالی‌که گواردیولا اعتقاد دارد چلسی به‌همراه لیورپول، تاتنهام و منچستریونایتد از مدعیان اصلی قهرمانی محسوب می‌شوند، اما ساری با گواردیولا هم‌‌عقیده نیست و اعتقاد دارد هدف چلسی تنها کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپاست.

چلسی به مانند همیشه و با ترکیب ۳-۳-۴ به میدان آمد. در ترکیب چلسی، جورجینیو قلب تپنده این تیم است. جورجینیو بازیکن مورد علاقه پپگواردیولاست که به‌دلیل آشنایی با تفکرات ساری و به‌رغم پیشنهاد قابل ملاحظه منچسترسیتی، راهی چلسی شد تا با مربی سابقش در تیم ناپولی ایتالیا هم‌تیمی شود. نقش جورجینیو در چلسی دقیقا به‌مانند فرناندینیو در سیتی است. غیبت فرناندینیو همواره موجب مشکلاتی در نوع بازی سیتی می‌شود و گواردیولا هم به همین دلیل، به‌دنبال حورجینیو بود تا غیبت احتمالی فرناندینیو را جبران کند.

 

 

با شروع بازی، نوع حرکات مدافعان کناری سیتی، خصوصا زینچنکو در سمت چپ، نشان داد که سیتی مانند همیشه، استراتژی تیمی خود را تغییر داده است. در این دیدار، زینچنکو در نقش مدافع کناری همواره در مرکز زمین و در بین مدافع مرکزی و کناری چلسی، صاحب توپ می‌شد و در این صورت، رحیم استرلینگ کاملا در کنار خط جای می‌گرفت. استرلینگ تنها بازیکنی است که در تمامی دیدارهای سیتی در ترکیب اصلی قرار گرفته است. درحالی‌که لروی سانه، برناردو سیلوا، ریاض ماهرز و حتی دیوید سیلوا در زمان‌هایی روی نیمکت می‌نشینند، اما استرلینگ مهره اصلی گواردیولا در بازی پوزیشنال و مورد نظر این مربی است.

استرلینگ و زینچنکو درک درست و عالی از نوع حرکات یکدیگر داشتند و به‌همراه قدرت گل‌زنی سرخیو آگوئرو، در همان بیست دقیقه ابتدایی، نتیجه بازی را به سود سیتی تغییر دادند.

در گل اول، فضای بین دیوید لوییس و مارکو آلونسو مورد استفاده برناردو سیلوا قرار گرفت. فضای مورد علاقه گواردیولا که در پوشش آن در زمان دفاع و استفاده از آن در زمان حمله، تاکید زیادی دارد. در دقیقه چهارم، استرلینگ با پاس برناردو دروازه چلسی را باز کرد تا آگوئرو در ادامه، با درخشش بی‌نظیر خود، روز سختی را برای چلسی رقم بزند.

در این بین، درخشش استرلینگ که در بیشتر دقایق بازی و به لطف نوع بازی سیتی، با سزار آزپلاکوئتا، مدافع راست چلسی، در شرایط یک در مقابل یک قرار می‌گرفت، نقطه قوت سیتی بود. آزپلاکوئتا توان متوقف کردن استرلینگ را نداشت و در چنین شرایطی، کانته و جورجینیو هم درگیر کوین دی بروینه و گوندوگان بودند.

پس از اینکه چلسی در همان نیمه اول با چهار گل به رختکن رفت، بازی تمام شده بود. در چنین حالتی، چلسی نمی‌دانست که در نیمه دوم چه استراتژی را باید در نظر بگیرد. آیا باید به‌دنبال جبران گل خورده باشد و یا درپی بسته نگه داشتن دروازه‌اش باشد تا کمتر تحقیر شود. چلسی با شروع نیمه دوم، کاملا سردرگم بازی می‌کرد. نبود هماهنگی در خط تهاجمی چلسی، خصوصا بین هازارد و هیگواین مشخص بود و درحالی‌که چلسی در خط حمله کم‌رمق بود، در دفاع هم آشفته و سردرگم به‌نظر می‌رسید.

گل پنجم سیتی که از روی نقطه پنالتی و با خطای آزپلاکوئتا برروی استرلینگ به‌دست آمد، اوج ناهماهنگی چلسی بود. در این صحنه و در زمانی که استرلینگ صاحب توپ شد، کانته و پدرو تنها نظاره‌گر بودند و درحالی‌که می‌توانستند با حرکت به فضای پشت آزپلاکوئتا اصل پوشش را رعایت کنند، اما آزپلاکوئتا را با استرلینگ تنها گذاشتند تا بازیکن سرعتی سیتی به‌راحتی آزپلاکوئتا را دریبل کند و او نیز چاره‌ای جز خطای پنالتی نداشته باشد.

در شرایطی که آگوئرو با سه گل زده، یازدهمین هت‌تریک خود را تجربه می‌کرد، گابریل ژسوس جایگزین او شد تا نوع بازی استرلینگ نیز تغییر کند. با اضافه شدن ژسوس، نقش استرلینگ و ژسوس که به‌عنوان تک‌مهاجم بازی می‌کرد، همواره در حال تغییر بود.

در گل ششم همین جابجایی و پاس عالی زینچنکو از سمت چپ را استرلینگ به گل تبدیل کرد تا در کنار آگوئرو و زینچنکو، ستاره‌های میدان باشند.

 

سایر نتایج:

فولهام ۰ - منچستریونایتد ۳

تاتنهام ۳ - لسترسیتی ۱

ساوث‌همپتون ۱ - کاردیف‌سیتی ۲

کریستال‌پالاس ۱ - وستهم‌یونایتد ۱

هادرسفیلد ۱ - آرسنال ۲

لیورپول ۳ - بورنموث ۰

واتفورد ۱ - اورتون ۰

برایتون ۱ - برنلی ۳

بازیکن سابق تیم ملی ایران
تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More