شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هفته سوم لیگ برتر فوتبال ایران

 

سردو کسل کننده در هوای گرم و ملتهب

استقلال خوزستان ۰ - پرسپولیس ۰

 

در شرایطی که گرمای هوای اهواز به اندازه کافی برروی روند بازی استقلال خوزستان و پرسپولیس تاثیرگذاشته بود اما فضای ملتهب ورزشگاه هم موجب شد تا شروع بازی با تاخیر همراه شود و در مقاطعی نیز در نیمه اول بازی متوقف شود.

همین مشکل کافی بود تا این بازی سرد و کسل کننده بدون ردو بدل شدن گلی به پایان برسد. هواداران استقلال خوزستان در حالیکه روز گذشته، ۱۸ مرداد با حمله به اتوبوس پرسپولیس موضوعات حاشیه‌ایی فراوانی را رقم زده بودند اما ادامه این درگیر‌ی‌ها به بازی امروز نیز کشیده شد. در ابتدای بازی هواداران استقلال خوزستان با پرتاب سنگ و بطری های آب موجب شدند تا در چند مقطع زمانی بازی توسط داور قطع شود و همین موضوع موجب شد تا آهنگ بازی تا حدود زیادی کند و کسل‌کننده شود.

در سه بازی انجام شده امروز تنها دو گل ردوبدل شد و هیچ تیمی هم نتوانست پیروز شود که همین موضوع نشان داد بی کیفیتی بازی‌های لیگ ایران تنها مختص دیدار استقلال خوزستان و پرسپولیس نبود.



آرایش تیمی پرسپولیس

در ترکیب تیمی پرسپولیس بازگشت کمال کامیابی نیا مصدوم موجب شد تا برانکو دوباره با سیستم ۲-۴-۴ خطی آرایش تیمی خود را انتخاب کند.

در چنین سیستمی همانطوری که پیشتر توضیح دادم نقش هافبک‌های کناری در ایجاد موقعیت گل و ارسال از کناره‌ها بسیار مهم است.

امید عالیشاه بازیکن راست پایی است که در سمت چپ بازی می‌کرد و بشار رسن که بازیکنی دوپا است در راست به بازی گرفته شد.

رسن در بیشتر زمان‌های بازی و برمبنای ذات بازی‌اش همواره سعی می‌کند که به مرکز زمین و فضای بین مدافعین کناری و میانی حریف حرکت کند وصاحب توپ شود و در این حالت حسین ماهینی مدافع راست پرسپولیس می توانست با حضور پررنگ‌تر در حملات جریان بازی را به‌ نفع پرسپولیس تغییر دهد. ماهینی کمتر در حملات شرکت می‌کرد و به همین دلیل پرسپولیس در سمت راست کم اثر نشان می‌داد.

در سمت چپ انصاری نیز کاملا به خط دفاع چسبیده بود وعالیشاه هم توان دور زدن یار مستقیم خود را نداشت و سمت چپ پرسپولیس هم کاملا مهار شده بود.

در سیستم مورد نظر برانکو سیامک نعمتی تا حدودی متفاوت‌تر از گذشته بازی می کرد. در زمان‌هایی نعمتی سعی می کرد در جلو خط هافبک چهارنفره پرسپولیس و پشت علی علیپور جای بگیرد که در این صورت آرایش پرسپولیس به۱-۱-۱-۴ تغییر می کرد.

پرسپولیس همانطور که انتظار می‌رفت سعی داشت با کنترل بازی و به دور از درگیری‌های فیزیکی و با پاس‌های کوتاه و حفظ توپ جریان بازی را در اختیار بگیرد.

اما نبود سرعت کافی در حملات و کمبود بازی ترکیبی و خلاقیت فردی در یک سوم حمله موجب شده بود که پرسپولیس نتواند دروازه استقلال خوزستان را تهدید کند.

برانکو با تعویض هافبک‌های کناری‌اش عالیشاه و رسن نشان داد به ضعف تیم خود در این سیستم پی برده است اما علوان‌زاده و نعمتی که در دقیقه شصت تغییر پست داده بود و در پست هافبک کناری به بازی گرفته شد نیز نتوانستند تاثیری بربازی بگذارند.

گادوین منشا که جایگزین عالیشاه شده بود تا نعمتی به خط هافبک بازگردد در تمامی نیم ساعتی که در بازی حضور داشت نحتی برای بکبار با علی پور حرکتی ترکیبی و دو‌نفره انجام ندادند تا خط دفاعی استقلال خوزستان براحتی بتواند  دروازه خود را بسته نگه دارد . فاصله بیش از حد این دو بازیکن یکی از دلایل اصلی ضعف خط حمله پرسپولیس بود.

 

آرایش تیمی استقلال خوزستان

استقلال خوزستان در این دیدار به دنبال حداقل امتیاز بود که به آن نیز رسید.

در سیستم ۱-۳-۲-۴ استقلال خوزستان وحید خشتان در سمت چپ به بازی گرفته شد. خشتان در دیدارهای گذشته هافبک راست بود اما بنظر می‌رسید داریوش یزدی مربی استقلال خوزستان در نظر داشت با قدرت جوانی خشتان علاوه بر اینکه در صورت حضور ماهینی در حملات او را یارگیری کند بلکه با شرکت ماهینی در حملات از فضای بوجود آمده در سمت راست خط دفاعی پرسپولیس و سرعت خشتان این تیم را تحت فشار قرار دهد.

خشتان در چند صحنه موقعیت‌های خوبی نصیبش شد اما کمبود تجربه و بازی احساسی او موجب شد تا نتواند از موقعیت‌های بدست آمده نهایت استفاده را کند.

در پیشانی خط حمله استقلال خوزستان رضا درویشی تک مهاجم این تیم بود که با جنگدگی بی امان خود جلال حسینی و شجاع خلیل زاده را کاملا درگیر خود کرده بود. نیمه دوم با عقب نشینی بیش از اندازه استقلال خوزستان درویشی نیز مجبور بود به زمین خودی بازگردد که همین موضوع موجب شد حسینی و خلیل‌زاده آزادی عمل بیشتری پیدا کردند و با استقرار در زمین استقلال خوزستان تا حدودی جریان بازی به سود پرسپولیس شود.

در میانه میدان استقلال خوزستان ایمان مبعلی به رغم کندی در تنظیم آهنگ بازی تاثیر فراوانی داشت. درگیری‌های فیزیکی میثم کریمی و میثم شاه مکوندی دو هافبک دفاعی استقلال در مرکز زمین موجب شد تا مبعلی کمتر در درگیری‌ها شرکت کند وبا خیالی آسوده نبض بازی استقلال خوزستان را در اختیار بگیرد

استقلال خوزستان به آنچه می‌‌خواست رسید اما پرسپولیس نشان داد باید در سیستم ۲-۴-۴ خطی خود بازنگری اساسی داشته باشد زیرا در این سیستم تا زمانیکه هافبک‌ها و مدافعین کناری نتوانند در حملات نقش موثری ایفا کنند گلزنی بسیار سخت و دشوار خواهد شد.

 

نتایج سایر دیدارها:

سایپا ۰ - ذوب آهن ۰

نساجی ۱ - پارس جنوبی جم ۱

 

 

تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More