شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه اسرائیل: تل‌آویو بخشی از ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس خواهد بود

 

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائيل، می‌گوید این کشور بخشی از ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا برای امنیت کشتی‌رانی تجاری و دریانوردی در خلیج فارس خواهد بود.

روزنامه تایمز اسرائیل روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد در گزارشی به نقل از وزیر خارجه این کشور نوشته است که هدف از این همکاری نظامی با آمریکا و سایر کشور، مقابله با نفوذ ایران، پی‌گیری منافع راه‌بردی اسرائیل و نیز تقویت همکاری‌ها با کشورهای منطقه است.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، کاتز این صحبت‌ها را در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیته روابط خارجی و امور دفاعی کنست، پارلمان اسرائيل، مطرح کرده است.

هر چند جلسه روز سه‌شنبه وزیر خارجه اسرائيل پشت درهای بسته کنست برگزار شده است؛ اما تایمز اسرائیل در گزارش خود به چگونگی همکاری اسرائيل نیز در ائتلاف احتمالی آمریکا اشاره کرده است.

بنا بر این گزارش، وزیر خارجه اسرائيل گفته است که حضور این کشور در ائتلاف نظامی آمریکا، سویه «اطلاعاتی» خواهد داشت و نیز در زمینه‌هایی خواهد بود که اسرائيل در آن برتری نسبی دارد. با این حال، وزیر خارجه اسرائیل اشاره دقیق و مشخصی به سایر زمینه‌های همکاری احتمالی نکرده است.

وزیر خارجه اسرائيل گفته است که تصمیم به حضور در ائتلاف نظامی، پس از سفر اخیر او به ابوظبی و دیدار و گفت‌وگو با یک مقام ناشناس اماراتی بوده است. به گفته وزیر خارجه اسرائیل، محور گفت‌وگوها با این مقام اماراتی «تهدیدهای ایران» بوده است.

در پی تشدید تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده در منطقه و نیز به دنبال حمله و توقیف چند نفتکش در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز، ایالات متحده اعلام کرده است که در پی تشکیل ائتلافی نظامی از کشورهای مختلف در منطقه است.هدف از تشکیل این ائتلاف نظامی، آزادی کشتی‌رانی تجاری و امنیت دریانوردی عنوان شده است. برخی از همپیمان‌های سنتی آمریکا در اروپا و منطقه، از جمله بریتانیا، برای تشکیل چنین ناوگانی اعلام آمادگی کرده‌اند.

در برابر، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در آخرین موضع‌گیری خود روز سه‌شنبه تهدید کرد که اگر امنیت ایران تامین نشود؛ امنیت منطقه و کشتی‌رانی در آن تامین نخواهد شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More