شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صدیقی: طالبان راهی جز گفت‌و‌گو با دولت افغانستان ندارند 

سخنگوی رییس‌جمهوری افغانستان از آمادگی دولت این کشور برای مذاکره با طالبان خبر داد. صدیق صدیقی روز چهارشنبه، ششم سنبله/شهریور در یک نشست خبری گفت که دولت در مذاکرات بین‌الافغانی «از موقف قوی» و در دفاع از «جمهویت» با طالبان وارد گفت‌و‌گو خواهد شد.

هرچند طالبان برای رسیدن به توافق صلح تاکنون ۹ دوره با ایالات متحده آمریکا مذاکره کرده اما تاکنون از گفت‌و‌گوی مستقیم و رسمی با حکومت افغانستان خودداری کرده است. 

گروه طالبان، دولت افغانستان را «دست نشانده» می‌خواند و می‌گوید در مذاکرات بین‌الافغانی با حکومت به عنوان یکی از گروه‌های سیاسی گفت‌و‌گو خواهد کرد. 

با این وصف، صدیقی امروز تصریح کرد که «طالبان جز گفت‌و‌گو با طرف اصلی که دولت جمهوری اسلامی افغانستان است، هیچ راهی برای زنده ماندن و یا وارد شدن در یک زندگی سیاسی را ندارند.» پیش از این رییس‌جمهوری افغانستان بارها به مذاکره طالبان با «دولت» تاکید کرده بود. 

وزارت دولت در امور صلح نیز که نهادی تازه تاسیس در حکومت افغانستان است، از تکمیل فهرست هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان برای گفت‌و‌گوهای بین‌الافغانی خبر داده است. این فهرست شامل نام ۱۵ نفر است. 

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح در صحبت با رسانه‌ها گفته است که این فهرست «همه شمول» است، اما بنابر برخی ملاحظات نام‌های اعضای این هیات پیش از شروع مذاکرات علنی نمی‌شود. 

گفت‌و‌گوهای بین‌الافغانی میان طالبان و سیاستمداران و دولت افغانستان پس از امضای موافقت‌نامه صلح میان طالبان و آمریکا شروع خواهد شد. 

در حالی که شک و تردید‌ها در مورد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افزایش یافته، صدیق صدیقی گفته است که انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد و «هیچ چیزی مانع برگزاری انتخابات نمی‌شود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More