شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۴۳ سناتور آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن خواستار توافقی فراتر از برنامه هسته‌ای ایران شدند

چهل‌وسه سناتور آمریکایی، که بسیاری از آن‌ها مخالف توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران بودند، در نامه‌ای به جو بایدن خواستار تلاش برای دستیابی به توافق‌نامه بین‌المللی شدند که به موضوعاتی فراتر از برنامه هسته‌ای تهران بپردازد.

سناتورهای آمریکایی به سرپرستی باب منندز و لیندزی گراهام، در نامه به جو بایدن نوشتند که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ممکن است از نظر تاکتیکی اختلاف داشته باشند، اما در جلوگیری از سلاح هسته‌ای ایران و پرداختن به طیف گسترده‌ای از رفتارهای این کشور متحد هستند.

این نامه افزود: «ما باید با این واقعیت مواجه شویم که ایران فعالیت‌ هسته‌ای خود را تا حد هشدار دهنده‌ای افزایش داده، از جمله اینکه تحقیقات خود در زمینه سانتریفیوژها و نیز تولید و غنی‌سازی اورانیوم تا سقف ۲۰ درصد را گسترش داده است.»

اعضای سنا در نامه خود از بایدن خواستند موضوعاتی فراتر از مساله هسته‌ای جمهوری اسلامی، از جمله حقوق بشر و آزادی شهروندان آمریکایی همچون مراد طاهباز و باقر و سیامک نمازی که «به صورت غیرمنصفانه‌ای» در ایران زندانی هستند، را در اولویت قرار دهد و با اسرائیل و متحدان اروپایی و کشورهای خلیج فارس نیز مشورت کند.

سناتورهای آمریکایی با تاکید بر اینکه مجهز شدن ایران به سلاح هسته‌ای «تهدیدی بسیار جدی» علیه منافع امنیت ملی ایالات متحده و متحدان و شرکایش به شمار می‌آید، خاطرنشان کردند جمهوری اسلامی از طریق صادرات تسلیحات از جمله موشک‌های فوق دقیق، حمایت از شبه‌نظامیان شیعه که به نیروهای آمریکایی حمله می‌کنند و حمایت از سازمان‌های تروریستی و سایر فعالیت‌های مخرب در منطقه به تهدید امنیت بین‌الملل و آمریکا ادامه می‌دهد.

این سناتورها همچنین از اقدامات ایران در نقض حقوق شهروندان خود، افزایش تعداد و قابلیت‌های برنامه‌های موشکی بالستیک و کروز این کشور، تهدید شهروندان و دارایی‌های آمریکا در عراق و سایر نقاط منطقه و نیز حمله به شرکای کلیدی واشینگتن ابراز نگرانی کردند.

نمایندگان سنا تاکید کردند که دولت بایدن باید در همراهی با متحدان آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل و خاورمیانه از «کل قدرت ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی» موجود استفاده کند تا ضمن جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای «به صورت معناداری» فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در خاورمیانه و برنامه موشکی این کشور را محدود کند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More