شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

به دستور جو بایدن، بمب‌افکن‌های بی-۵۲ آمریکا مواضع طالبان را در شبرغان افغانستان هدف قرار دادند

هواپیماهای بمب‌افکن‌های بی-۵۲ آمریکا شامگاه شنبه به دستور جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده، مواضع و محل تجمع نیروهای طالبان در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان افغانستان را هدف قرار دادند.

 مقام‌های وزارت دفاع افغانستان گفتند که در حمله هواپیماهای بی-۵۲ تلفات سنگینی به نیروهای طالبان وارد شده‌ است.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، تایید کرد که بمب‌افکن‌های بی-۵۲ آمریکا مواضع طالبان در شهر شبرغان مرکز استان جوزجان افغانستان را هدف قرار دادند.

این مقام افغان در حساب توییتری خود اعلام کرد که حملات بمب‌افکن‌های آمریکایی از ساعت ۶:۳۰ بعد از ظهر به وقت محلی آغاز شد و در جریان آن بیش از ۲۰۰ نفر از نیروی طالبان کشته و بیش از ۱۰۰ خودروی آن‌ها منهدم شد.

از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن، این سومین‌بار است که نیروهای ارتش آمریکا در منطقه به دستور مستقیم او، اقدام به بمباران گروه‌های شبه‌نظامی کرده‌اند.

طی دو بمباران قبلی که به دستور مستقیم جو بایدن انجام شد مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه، شامل کتاب حزب‌الله و کتائب سیدالشهدا، به تلافی حملات‌شان به اماکن و پایگاه‌های محل استقرار نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری ایالات متحده  هدف حمله قرار گرفته بود.

در مورد افغانستان، دستور جو بایدن رییس جمهوری آمریکا، برای حمله بمب‌افکن‌های استراتژیک بی-۵۲ به مواضع طالبان پس از آن صادر شد که طالبان روز شنبه شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان را تصرف کردند.

این دومین شهر از مراکز ولایات افغانستان است که طی دو روز گذشته به تصرف طالبان در آمده است. یک روز قبل نیز نیروهای طالبان شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز را تصرف کردند.

از هنگام آغاز خروج کامل نیروهای آمریکا و نیروهای ناتو از افغانستان در اول ماه مه سال‌جاری، طالبان حملات خود را به ولایت‌های مختلف افغانستان گسترش داده و شماری از شهرها را به اشغال خود در آورده است.

مقام‌های دولت افغانستان پیشتر گفته بودند که عقب‌نشینی نیروهای نظامی دولتی از شهرهای برخی ولایات با هدف تمرکز بر دفاع از مراکز ولایات است که سبب شده تا این شهرها به تصرف طالبان درآید.

با این همه طی روزهای جمعه و شنبه طالبان ابتدا شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز در جوار مرزهای استان سیستان و بلوچستان، محدوده شهرستان‌های هیرمند و زابل، را تصرف کردند و سپس روز شنبه سخنگوی طالبان از تصرف شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان خبر داد.

منابع خبری در افغانستان گفتند که روز شنبه درگیری نیروهای دولت افغانستان با طالبان بر سر شماری از ساختمان‌های مهم در شبرغان، مرکز ولایت جوزجان، ساعت‌ها طول کشید ولی  ساختمان ولایت، فرماندهی پلیس، ساختمان امنیت ملی شهر شبرغان در حال حاضر به تصرف طالبان در آمده است.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More