شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بودجه سال ۹۷ تصویب شد

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی،  پس از ۲۲ جلسه بررسی مستمر، بودجه ۹۷ کل کشور را تصویب و برای بررسی نهایی به شورای نگهبان ارسال کردند.

در جلسه علنی صبح روز پنج‌شنبه ۳ اسفندماه، بودجه سال ۹۷ در صحن علنی با ۱۴۸ رأی موافق، ۳۸ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع، از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

بر این اساس، بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور از حیث منابع بالغ بر ۱۲ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۵۷۳ میلیارد و ۷۳۹ میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر ۱۲ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۵۷۳ میلیارد و ۷۳۹ میلیون ریال، تعیین شد.

با تصویب بودجه سال آینده در مجلس، شورای نگهبان ۱۰ روز فرصت بررسی لایحه بودجه را دارد، تا در صورت وارد دانستن ایراداتی، آن را مجدداً به مجلس بازگرداند.

بودجه سال ۱۳۹۷ ایران که در آذرماه سال جاری توسط حسن روحانی، رئیس جمهور به مجلس ارائه شده بود، با واکنش‌های زیادی همراه بود.

حذف یارانه بیش از ۳۰ میلیون ایرانی یکی از بندهای پرچالش این بودجه بود. حسن روحانی در هنگام دفاع از بودجه ۱۳۹۷ از آن به عنوان ادامه بودجه دولت یازدهم یاد کرد و گفت که این بودجه بر مبنای اشتغال فراگیر و رفع فقر و ایجاد عدالت است.

محمدجواد ابطحی، نماینده اصولگرای مجلس صحبت‌های رئیس جمهور درباره فقرزدایی را به باد انتقاد گرفت و گفت: «ما هم گاهی خیلی آرزوها داریم ولی با این ساختار بودجه ومحدودیت منابع، این آرزوها تحقق پیدا نمی کنند».

با عدم قانع شدن مجلس، لایحه ارسالی توسط دولت روز یک‌شنبه ۸ بهمن‌ماه، در صحن علنی مجلس، رد شد.

بودجه برای بررسی دوباره به کمیسیون تلفیق رفت . حذف تعداد یارانه بگیران، قیمت حامل‌های انرژی، رقم اوراق مشارکت و همچنین پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومانی بدهی دولت به تأمین اجتماعی، از جمله موضوعاتی بود که در این کمیسیون به  آن پرداخته شد و. پس از اعمال اصلاحاتی تصویب شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More