شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز رسمی کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان

کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان امروز شش اسد/مرداد، به طور رسمی آغاز شد. هجده نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با معاونان شان تا ۶۰ روز دیگر برای گرفتن سکان اصلی قدرت افغانستان باهم مبارزه رقابت می‌کنند.

هزینه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۹ میلیون دلار است. دولت افغانستان ۹۰ میلیون دلار، در حدود شصت‌درصد این هزینه را می‌پردازد و ۵۹ میلیون دلار دیگر آن توسط جامعه بین‌المللی تأمین می‌شود. آمریکا ۲۹ میلیون دلار برای انتخابات این کشور کمک می‌کند.

براساس آمار کمیسیون انتخابات، بیشتر از نه میلیون نفر (9.678283) برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند. جمعیت افغانستان ۳۲ میلیون نفر است. کمیسیون انتخابات اخیراً اعلام کرد که بیشتر از چهارصد هزار نفر را از فهرست رأي‌دهندگان به دلیل «غیرواقعی» بودن هویت شان حذف کرده است. 

کمیسیون انتخابات گفته به دلیل مشکلات، احتمال تغییر در فهرست رأی‌دهندگان وجود دارد. عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات به ایران اینترنشنال گفت که کمیسیون انتخابات ۷۳۸۵ مرکز رأي‌دهی را در نظر گرفته است اما دولت تنها امنیت ۵۳۸۸ مرکز رأي‌دهی تأمین می کند. دو هزار مرکز رأی‌دهی به دلیل ناامنی، مسدود خواهد بود.

کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان اعلام کرده است که آماده ثبت و بررسی شکایت‌های انتخاباتی است. این کمیسیون از نامزدان و مردم نیز خواسته است تا شکایت‌های شان را به صورت مستند در دفاتر مرکزی و ولایتی این کمیسیون ثبت کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

ستادهای انتخاباتی ۱۸ نامزد ریاست‌جمهوری روز جمعه در نشستی با کمیسیون شکایات، خواهان تأمین شفافیت انتخابات، جلوگیری از تخلف و تخطی‌های انتخاباتی و نیز خواهان نظارت برای استفاده درست از سیستم بایومتریک در روز انتخابات شدند. 

برای تأمین شفافیت انتخابات، ۳۹ هزار و ۵۴۴ دستگاه بایومتریک در روز انتخابات در نظر گرفته شده است. ماه گذشته، دولت ۱۶ میلیون دلار را برای خرید ۱۸ هزار دستگاه جدید بایومتریک منظور کرد.

پارسال، انتخابات پارلمانی افغانستان با مشکلات فراوانی برگزار شد و اعلام نتیجه آن بیشتر از هفت‌ماه طول کشید. در انتخابات پارلمانی نیز از دستگاه بایومتریک استفاده شد. در کنار دیگر مشکلات، انتقادهای از عدم کارایی این دستگاه بایومتریک مطرح شد. کمیسیون انتخابات افغانستان اما گفته است تیم‌های فنی روی روش استفاده از دستگاه بایومتریک کار می‌کند.

کمیسیون انتخابات سقف هزینه ۶۰ روزه تبلیغات و کارزار انتخاباتی نامزدان ریاست‌جمهوری را ۴۴۲ میلیون افغانی/حدود پنج میلیون دلار تعیین کرده است.

مطابق قانون، نامزدان ریاست‌جمهوری و هواداران آن در دوران مبارزات انتخاباتی مکلف به رعایت اصول رفتاری مانند احترام به قوانین و مقررات، ارائه گزارش کامل مالی و الزام به رعایت زمان کمپین انتخاباتی هستند. نامزدان ریاست‌جمهوری نمی‌توانند بدون بدون اطلاع کمیسیون انتخابات کمک‌ها و هدایای داخلی را دریافت کنند. دریافت کمک‌های مالی مقامات دولتی به احزاب و نامزدان و استفاده از منابع مالی و دولتی ممنوع است. تبلیغات در مکان‌های نظامی و دریافت کمک‌های خارجی برای تبلیغات هم ممنوع است. 

کمیسیون خدمات ملکی افغانستان هم اعلام کرده که کارمندان دولت نمی‌توانند از ساعات رسمی کاری و منابع دولتی در جهت مسایل مربوط به انتخابات استفاده کند. 

انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان با چالش‌های زیادی رو‌به‌رو است. تأمین امنیت و شفافیت انتخابات دو چالش عمده است. انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان به دلیل تخلفات گسترده در ۲۰۱۴ به بحران رفت و منجر به تشکیل حکومت ائتلافی وحدت ملی شد.

هرچند اشرف غنی بارها بر شفافیت انتخابات و نظارت جامعه جهانی از آن تأکید کرده، اما نامزدان رقیب او را بارها متهم به کمپین پیش از وقت و استفاده از منابع دولتی برای جلب آرای مردم، متهم کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More