شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا دستور کاهش کارمندان سفارت خود در کابل را صادر کرد

 

در پی اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، وزارت خارجه این کشور، دستور خروج قابل توجهی از کارمندان سفارت ایالات متحده در کابل را صادر کرد.

وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۷ ثور/اردیبهشت با انتشار دستورالعملی اعلام کرد که این دستور شامل آن عده از کارمندانی است که وظایف آنها از سایر نقاط انجام می‌شود. وزارت خارجه آمریکا همچنین از شهروندان آمریکایی نیز خواسته است که در اسرع وقت افغانستان را ترک کنند و به دلیل وضعیت بحرانی، آدم‌ربایی، گروگان‌گیری، بمب‌گذاری و عملیات جنگی گسترده و حملات تروریستی از سفر به تمام مناطق افغانستان خودداری کنند.

راس ویلسون، کاردار سفارت آمریکا در کابل می‌گوید، تعداد کارمندانی که حضورشان در افغانستان ضروری نیست و می‌توانند در جاهای دیگر انجام وظیفه کنند را به حدالاقل می‌رسانیم.  شماری از پرسنلی هم که برای رسیدگی به مسائل مربوط به عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی و کارهای ضروری که آمریکا در حمایت از مردم افغانستان انجام می‌دهد، در کابل باقی خواهند ماند. راس ویلسون در رشته توییتی نوشت که با کاهش کارمندان سفارت آمریکا، پشتیبانی ایالات متحده از افغانستان همچنان ادامه دارد. به گفته کاردار سفارت آمریکا حمایت ایالات متحده از افغانستان شامل پشتیبانی فعال از روند صلح افغانستان، حمایت مداوم دیپلماتیک، کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه و نیز محافظت از منافع زنان خواهد بود.

 

 

در اطلاعیه‌ای که از سوی سفارت آمریکا در کابل منتشر شد، آمده است که گروه‌های تروریستی و شورشیان به برنامه‌ریزی و اجرای حملات در افغانستان ادامه می‌دهند و این حملات با هشداری اندک یا بدون هشدار صورت می‌گیرد. سفارت آمریکا تاکید کرده که گروه‌های تروریستی، کاروان‌ها و تاسیسات رسمی دولت افغانستان و ایالات متحده، ساختمان‌های دولت، سفارتخانه‌های خارجی، تاسیسات نظامی، نهادهای تجاری و دفاتر سازمان‌های غیردولتی را هدف قرار می‌دهد.

 

 

هفته گذشته، سفارت بریتانیا در کابل نیز از شهروندان آن کشور خواست که به خاطر افزایش خطرات امنیتی در افغانستان، این کشور را ترک و از سفر به به افغانستان خودداری کنند.

 

 

سفارت بریتانیا وضعیت افغانستان را نامطمئن توصیف کرده و از احتمال بدتر شدن اوضاع در افغانستان خبر داده بود. این سفارت اعلام کرد که ممکن است طالبان پس از اوایل ماه می، خشونت‌ها را افزایش دهند.

اعلام خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف از افغانستان، باعث افزایش نگرانی‌ها در میان شهروندان افغانستان و همچنین موجب نگرانی شماری از اعضای کنگره آمریکا شده است.

روز گذشته، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان با حضور در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به برخی از نگرانی‌های سناتورها پاسخ داد.

زلمی خلیل‌زاد در پاسخ به این پرسش که آیا طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی دوباره به افغانستان مسلط خواهند شد؟ گفته است، در صورت دست کشیدن طالبان از گفت‌وگوهای صلح و اقدام آن‌ها برای پیروزی نظامی، آمریکا و متحدان این کشور نیز با وضع تحریم‌ها طالبان را مجازات و این گروه را منزوی خواهد کرد. خلیل‌‌زاد ابراز امیدواری کرده که نیروهای امنیتی افغانستان بتوانند از کشور دفاع کنند. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More