شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مشاور رییس‌جمهوری افغانستان: دولت با آزادی بیشتر زندانیان طالبان موافق نیست 

 

وحید عمر، مشاور ارشد رییس‌جمهوری افغانستان گفت که مذاکرات صلح بین‌افغانی در قطر بین دولت و طالبان به کندی جریان دارد و علی‌رغم آنکه دولت افغانستان آماده بحث در مورد هر مساله‌ای است اما گروه طالبان هیچ دیدگاه روشنی در هیچ موردی ندارد. 

مشاور ارشد رییس‌جمهوری افغانستان چهارشنبه اول دلو/بهمن در نشست خبری گفت، طالبان دیدگاه واضح و روشنی در مورد دولت و نظام ندارد و هیچ تغییری هم در ذهن طالبان نسبت به نقش زنان و رسانه در جامعه، کثرت‌گرایی و دموکراسی در جامعه افغانستان بوجود نیامده است. به گفته او، تغییری که موجب می‌شود دو طرف به توافق نزدیک شوند در طالبان دیده نمی‌شود. 

روز سه‌شنبه محمد‌امین احمدی، عضو تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان در قطر گفت که این روزها طالبان از یک‌سو به این فکر است که بدون در نظر داشتن خواست و نظر دولت و مردم افغانستان مبنی بر قطع جنگ و برقراری آتش‌بس، رهایی زندانیان خود را توسط آمریکا عملی کند و از طرف دیگر، به جنگ و خشونت خویش تحت عنوان «جهاد تا تشکیل نظام ناب اسلامی» ادامه دهد. این عضو تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان گفته است، گروه طالبان در میان این دو آرزو، تمایل به مذاکره جدی و اصولی روی مسائل مهم با دولت افغانستان ندارد.

وحید عمر، مشاور رییس‌جمهوری با اشاره به خواست تازه طالبان در خصوص آزادی حدود ۷ هزار زندانی دیگر این گروه گفت، زندانیان طالبان شامل چهار صد زندانی خطرناک که قبلا براساس مشورت لویه جرگه مشورتی صلح از زندان دولت آزاد شدند نه تنها موجب کاهش خشونت، آتش‌بس و سبب آمادگی طالبان برای مذاکرات نشد بلکه طالبان خشونت‌ها را افزایش دادند و در گفت‌وگوهای صلح نیز انعطاف آنها بیشتر نشده است. او در ادامه افزود که دولت افغانستان طرفدار آزادی بیشتر زندانیان طالبان نیست. او اما تاکید کرد، در صورتی که طالبان گام‌هایی را در زمینه برقراری صلح بردارند و این گروه «مردم و زنان این جامعه را به عنوان انسان بپذیرند» زندانیان طالبان آزاد می‌شود در غیر این صورت آزادی بیشتر زندانیان موجب افزایش خشونت‌ها می‌شود.

مشاور رییس‌جمهوری تصریح کرد که دولت امیدوار است که طالبان واقعیت‌های امروز جامعه افغانستان را درک کنند. واقعیتی که به گفته او، نهادهای دولتی حاضر می‌شوند از کارکردهای خود به مردم افغانستان گزارش دهند و کمیسیون دسترسی به اطلاعات این روند را نظارت می‌کند که منجر به شفافیت می‌شود و این واقعیتی است که گروه طالبان باید آن‌را بپذیرد. او افغانستان را یک جامعه‌ باز توصیف کرد که در آن رسانه، مردم، مجلس نمایندگان و حکومت هرکدام نقش‌های مشخصی دارند.

وحید عمر همچنین در مورد مطرح شدن دولت موقت گفت که «چندی قبل این موضوع از سوی شماری از سیاستمداران افغانستان در فضای عمومی مطرح شد و امروز من فوق‌العاده خوشحال هستم که سیاستمدارانی که چند هفته پیش بحث حکومت موقت را مطرح می‌کردند، امروز تحت فشار اذهان عمومی، نسل‌نو افغانستان و زیر فشار کسانی که در بیست سال گذشته در ساختن نظام و تقویت دموکراسی کنونی در این کشور نقش داشتند، قرار گرفتند». او گفت، سیاستمداران حامی دولت موقت پس از این فشارها شاید به این نتیجه رسیده باشند که طرح چنین موضوعی درست نباشد. به گفته او سیاستمدارانی که معتقد بودند «حکومت موقت باعث فروپاشی نظام می‌‌شود.» اکنون پس از فشار افکار عمومی از بحث حکومت موقت گذشتند. 

وحید عمر از این سیاستمداران نام نبرد. اما در پی سفر اخیر زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان به کابل، برخی از سیاستمداران از جمله امیر محمد اسماعیل خان، رهبر جهادی و عطا محمد نور، والی پیشین بلخ در مورد تشکیل حکومت موقت صحبت کرده بودند.

برخی از تحلیلگران سیاسی دلیل کندی مذاکرات صلح و تشدید خشونت‌ها را ناشی از موضع مبهم دولت تازه آمریکا به رهبری جو بایدن در قبال روند صلح افغانستان می‌دانند. به تازگی آنتونی بلینکن، نامزد پیشنهادی جو بایدن برای وزارت خارجه‌ گفته است که او توافق‌نامه‌ آمریکا با طالبان را بررسی می‌کند.

آنتونی بلینکن روز سه‌شنبه ۳۰ جدی/دی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ضمن تاکید روی پایان جنگ طولانی مدت آمریکا در افغانستان و خروج نظامیان این کشور از افغانستان گفته است باید توافق‌نامه آمریکا با طالبان بررسی شود، در عین حال او گفته است که هنوز از جزئیات این توافق‌نامه آگاهی ندارد.

گروه طالبان پیش از این گفته بودند که توافق‌نامه دوحه بین طالبان و آمریکا توافق با شخص خاصی نیست بلکه توافق با یک دولت است و آنها امیدوارند که دولت جدید آمریکا به توافق‌نامه دوحه پایبند باشد.

اما دولت افغانستان از توافق‌نامه آمریکا با طالبان ناراضی است و مقام‌های ارشد دولت افغانستان از آمریکا خواسته است که روند جاری صلح را مورد بازنگری قرار دهد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More