شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا و طالبان در یک قدمی توافق صلح؛ خلیل‌زاد راهی‌ کابل شد

 

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان از پایان نهمین دور گفت‌وگوها با طالبان در دوحه خبر داد.

خلیل‌زاد در رشته توییتی نوشت که «ما در آستانه‌ یک توافقیم که خشونت را کاهش داده و راه را برای افغان‌ها خواهد گشود تا برای مذاکرات در مورد یک صلح با عزت و پایدار و یک افغانستان متحد و با اقتدار که ایالات متحده، متحدانش و هیچ کشور دیگری را تهدید نکند، با هم بنشینند.»

خلیل‌زاد همچنین گفت روز یکشنبه دهم شهریور برای مشورت و دیدار با رهبران حکومت افغانستان به کابل سفر خواهد کرد.

در همین حال، سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، در توییتی نوشت که مذاکره فعلی با موفقیت به پایان رسید و «البته توافق شد که بعد از ظهر امروز یک‌شنبه، بعضی مسائل را با تیم فنی آمریکایی تکمیل کنیم.» سخنگوی طالبان افزوده است، «ما در حال یافتن راه‌حل صلح‌آمیز برای مشکل‌ایم.»

نهمین دور مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه، پایتخت قطر ده روز طول کشید. تاکنون جزئیات توافق میان دو طرف منتشر نشده است. خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و تضمین طالبان مبنی بر این‌که خاک افغانستان علیه این کشور استفاده نشود، موضوعات اصلی این گفت‌و‌گوها بود.

همزمان با مذاکرات دوحه، جنگ‌جویان طالبان روز شنبه نهم شهریور، حمله تهاجمی را به استان قندوز آغاز کردند. خلیل‌زاد در واکنش به این حمله نوشت: «حمله قندوز را در گفت‌وگوها مطرح کردم و به طالبان گفتم که این گونه خشونت‌ها باید متوقف شود.» 

خلیل‌زاد تصریح کرده بود که فرمانده نیروهای حمایت قاطع در افغانستان «جنرال میلر از قندوز دیدن کرده و تمرکز وی کمک به نیروهای افغان برای دفاع از شهر است.»

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست‌جمهوری روز شنبه، در یک نشست خبری در کابل گفت که خلیل‌زاد، نماینده ویژه‌ وزارت خارجه‌ آمریکا با نمایندگان طالبان روی چهار موضوع مشخص (تضمین در مبارزه با تروریسم، خروج نیروها، شرکت در مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس جامع و دایمی) است و موضع حکومت افغانستان در این مورد نیز واضح است.

سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان در مورد آنچه که در دوحه در خصوص نظام آینده‌ افغانستان صحبت می‌شود، گفت «نظام آینده‌ افغانستان را مردم افغانستان تعیین کرده و آن جمهوریت است.»

قرار است همزمان با امضای توافق‌نامه میان آمریکا و طالبان، توافق‌نامه جداگانه میان دولت افغانستان و آمریکا امضاء شود. عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه حکومت افغانستان در مصاحبه با طلوع‌نیوز در کابل گفت «اعلامیه‌ مشترک میان آمریکا و دولت افغانستان نهایی شده است.»

توافق آمریکا و طالبان، راه را برای شروع مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان باز خواهد کرد.  

رییس اجراییه حکومت افغانستان افزود، هیات مذاکره تشکیل شده و اگر روند «مذاکرات صلح همین‌طور پیش برود، ما از روزها صحبت می‌کنیم نه هفته‌ها.»

حکومت افغانستان فهرست ۱۵ نفری هیات مذاکره‌کننده‌اش را با طالبان آماده کرده، اما با این حال رییس‌جمهوری و مشاور امنیت ملی‌اش بارها تاکید کرده‌اند که انتخابات ریاست‌جمهوری بر مذاکرات صلح مقدم است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More