شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استراتژی جدید آمریکا در افغانستان: حملات بی‌امان هوایی علیه طالبان

 

خبرگزاری فرانسه، در گزارشی از نبرد آمریکا علیه نیروهای طالبان در افغانستان می‌نویسد که جنبه‌ی غالب استراتژی جدید آمریکا در آن کشور، اکنون بر پایه‌ی حملات بی‌امان هوایی جنگنده‌هایش علیه مواضع این سازمان رادیکال اسلامی شکل گرفته است.

در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است: «جنگ افغانستان ممکن است امروز ۱۷ساله به‌نظر برسد، اما صدای جت‌های جنگنده‌ی آمریکایی بر فراز پایگاه بگرام، لحظه‌ای آرام ندارد.

این پایگاه نیروی هوایی آمریکا که به‌وسعت یک شهر در شمال کابل بنا شده است، درست مانند پایگاه‌های مشابه آن در قندهار و جلال‌آباد، اکنون به مرکز اصلی برآورده کردن قول دونالد ترامپ درمورد پیروزی ارتش آمریکا و پایان دادن به جنگ داخلی افغانستان، تبدیل شده است؛ امری که همه‌ی رؤسای جمهور پیش از او، در به سرانجام رساندن آن شکست خورده‌اند».

به نوشته‌ی خبرگزاری فرانسه، استراتژی جدید آمریکا در مورد جنگ افغانستان، در ماه اوت (اواخر مرداد ماه) گذشته بازنویسی شد. در طول دوران بررسی این استراتژی جدید، کابینه ترامپ به این نتیجه رسید که دولت باراک اوباما، از استفاده کامل از برتری و قدرت نیروی هوایی آمریکا در مقابله با طالبان غفلت کرده بود و اکنون دولت ترامپ، بر این عقیده است که آسمان، آن جایی است که می‌تواند از آن، طالبان را در روی زمین شکست دهد.

ممکن است که ترامپ دستور اعزام نیروهای بیشتر آمریکایی به افغانستان را صادر کند؛ اما آن دوره‌ای که آمریکا بیش‌از ۱۰۰هزار سرباز در افغانستان داشت، به‌سر آمده است. اکنون جنگ زمینی علیه طالبان، به‌عهده ارتش افغانستان گذاشته شده و واشنگتن با هشدارهای خود به پاکستان، آن‌ها را از فراهم آوردن محیطی امن برای جهادگران اسلامی، برحذر داشته است. در عین حال، اکنون نخستین حرکت مهم نظامی آمریکا نیز افزایش قدرت هواییش در افغانستان بوده است، تا جنگ علیه طالبان را به جنگنده‌های نیروی هوایی خود بسپارد.

کاپیتان لیندسی هورن از نیروی هوایی آمریکا در این باره می‌گوید: «برای مدت‌ها ما و ارتشمان، در حال سکون بوده‌ایم؛ حالا با تشدید حملات هوایی علیه گروه‌های افراطی اسلامی، ضمن نابود کردن مزارع تولید تریاک، اثرات درازمدتی بر نیروهای آنها گذاشته‌ایم».

هم‌زمان، مایک پنس، معاون دونالد ترامپ نیز روز پنج‌شنبه گذشته، در دیدار از افغانستان گفت: «اشرف‌غنی، رئیس جمهوری افغانستان، به من گفته است که ما در سال۲۰۱۷، بسیاری از رهبران طالبان را نابود کرده‌ایم. حالا ما شاهد دریایی از تغییرات اساسی، در مبارزه با طالبان و تغییر رفتار آن‌ها هستیم. آن‌ها اکنون به آینده‌ی خود فکر می‌کنند و ما نیز امیدواریم که جنگ را به میان آنها ببریم و دشمن از شکست‌های بیشتر خسته شود و برای تسلیم و مذاکره، جلو بیاید».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More