شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتخابات شوراهای ولایتی و شهرداری‌های افغانستان سال آینده برگزار خواهد شد

بنا بر اعلام کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، انتخابات مجلس نمایندگان ولایت غزنی، شوراهای ولایتی، شوراهای ولسوالی‌ها و انتخابات شماری از شهرداری‌ها در ماه میزان/مهر سال آینده برگزار خواهد شد.

حوا علم نورستانی شنبه ۲۹ قوس/آذر، در نشستی خبری گفت طرح و برنامه‌ عملیاتی انتخابات مجلس در ولایت غزنی، شوراهای ولسوالی‌ها، شوراهای ولایتی و انتخابات شماری از شهرداری‌ها در اوایل ماه جاری به دفتر ریاست‌جمهوری فرستاده شده است و بر این اساس، انتخابات‌ شوراهای مذکور در ماه میزان/مهر ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

او در ادامه افزود کمیسیون انتخابات، دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد و برنامه توسعه سازمان ملل متحد سند حمایت از انتخابات را امضا کرده‌اند. به گفته نورستانی، ارزیابی مجدد مراکز رای‌دهی، اصلاح فهرست رای‌دهندگان و ثبت‌نام رای‌دهندگان از جمله موارد مهم انتخابات پیش رو است.

رییس کمیسیون انتخابات تاکید کرد که طرح اصلاح قانون انتخابات کشور نیز نهایی شده است و به‌زودی با وزارت عدلیه و مجلس نمایندگان افغانستان در میان گذاشته خواهد شد. حوا علم نورستانی از حکومت خواست بودجه انتخابات را فراهم و امنیت انتخابات پیش رو را تامین کند.

مولانا محمد عبدالله، عضو کمیسیون انتخابات، در این نشست خبری گفت در انتخابات پارلمانی پیش رو در ولایت غزنی تغییری به وجود نیامده و انتخابات در این ولایت بخشی از انتخابات قبلی مجلس نمایندگان است و با همان روش برگزار خواهد شد. به گفته عبدالله، بحث روی حوزه‌بندی انتخابات پارلمانی غزنی جریان دارد و تاکنون نهایی نشده است.

مولانا محمد عبدالله همچنین گفت بنا بر ضرورت زمانی، قرار بود انتخابات در ماه دوم سال آینده برگزار شود اما به‌دلیل بودجه و شیوع کرونا، این انتخابات در ماه میزان برگزار خواهد شد. او همچنین تصریح کرد که بودجه انتخابات پیش رو نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری کمتر خواهد بود.

انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان، به‌استثنای ولایت غزنی، دو سال قبل برگزار شد و قرار بود انتخابات مجلس نمایندگان در ولایت غزنی پارسال هم‌زمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود اما به‌دلیل اعتراض‌ها و مخالفت‌ها، این انتخابات بار دیگر به تعویق افتاد.

جنجال بر سر انتخابات پارلمانی غزنی هنگامی آغاز شد که در دور قبل انتخابات پارلمانی در سال ۱۳۸۹، از سراسر ولایت غزنی ۱۱ نماینده از قوم هزاره به پارلمان راه‌ یافتند و سایر نامزدها از اقوام دیگر به‌دلیل ناامنی نتوانستند رای کافی به‌ دست بیاورند.

به‌دنبال این اعتراض‌ها، کمیسیون انتخابات تصمیم گرفت انتخابات مجلس در ولایت غزنی را به‌خاطر تامین «عدالت در نمایندگی» در سه حوزه برگزار کند. اما این طرح نیز با انتقاد مواجه شد و حدود ۸۰ تن از نمایندگان مجلس این طرح را خلاف قانون دانستند و به حکومت پیشنهاد کردند که ولایت غزنی یا به دو ولایت تقسیم شود یا انتخابات در این ولایت مطابق قانون در یک حوزه برگزار شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More