شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اولین سفر نخست‌وزیر پاکستان به کابل به منظور بهبود روابط دوجانبه

 

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان امروز پنجشنبه ۲۹ عقرب/آبان برای اولین‌بار پس از انتخابش به عنوان نخست‌وزیر آن کشور به دعوت رسمی رییس‌جمهوری افغانستان وارد کابل شد و  از سوی حنیف اتمر، نامزد وزارت خارجه افغانستان در فرودگاه کابل مورد استقبال قرار گرفت.

نخست‌وزیر پاکستان در شرایطی وارد کابل شد که تنش‌های سیاسی میان کابل و اسلام‌آباد از هفته‌های گذشته در بالاترین سطح خود قرار گرفته است. در جریان این هفته، مقام‌های نیروهای مسلح و وزارت خارجه پاکستان، و همتایان آن‌ها در افغانستان یکدیگر را متهم کردند که در خاک شان برای گروه‌های تروریستی پناهگاه فراهم می‌کنند.

شنبه  هفته جاری ، بابر افتخار، سخنگوی نیروهای مسلح پاکستان در کنفرانس خبری مشترک با شاه محمود قریشی، وزیر خارجه، گفت هند اردوگاه‌های تروریستی چند منظوره را برای آموزش، پناه دادن و ارسال تروریست‌ها به داخل پاکستان ایجاد کرده است. او گفت آژانس‌های اطلاعاتی هند ۸۷ اردوگاه از جمله تروریست‌ها را مدیریت می‌كنند كه ۶۶ مورد آن‌ها در افغانستان و ۲۱ اردوگاه در هند واقع شده است

وزارت امور خارجه افغانستان این ادعا را تکذیب کرد و روز دوشنبه اسدالله خالد، نامزد وزارت دفاع افغانستان بی‌آنکه از گروه طالبان اسم ببرد گفت، تاکنون اراده دشمن و حامیان منطقه‌ای آن را برای برقراری صلح نمی‌بینیم، مراکز دشمن تاکنون  در میرانشاه، لاهور و پشاور پاکستان فعال‌اند، افراد دشمن در این شهرها سکونت دارند و زخمی‌های شان در این شهرها درمان می‌شوند.

این درحالی است که ماه گذشته عمران خان و دیگر مقام‌های آن کشور در دیدار با عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه افغانستان در اسلام‌آباد ابراز امیدواری کردند که سفر عبدالله به آن کشور، به گشودن فصل جدیدی در روابط دو جانبه پاکستان و افغانستان کمک کند.

مقام‌های پاکستان بار‌ها اعلام کردند که توافق‌نامه آمریکا و طالبان و همچنین آغاز مذاکرات بین‌افغانی با میانجیگری و تلاش‌های پاکستان ممکن و تحقق یافته است، روندی که منجر به آزادی پنج هزار زندانی طالبان شد و این فرایند از آغاز تاکنون بر خلاف میل حکومت افغانستان پیش رفته و مقام‌های دولت افغانستان از آن ناراضی‌اند.

شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه، عبدالرزاق داوود مشاور تجارت، ژنرال فیض حمید، رییس سازمان استخبارات (آی‌اس‌آی) و محمد صادق، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان عمران خان را در این سفر همراهی می‌کنند.

عمران خان هدف از سفرش را تمرکز بیشتر بر تعمیق روابط دو جانبه و برادرانه بین پاکستان و افغانستان خوانده است. قرار است او با اشرف غنی، رییس‌جمهوری و دیگر مقام‌های این کشور در خصوص روند صلح افغانستان، توسعه همکاری‌های اقتصادی و اتصال منطقه‌ای گفت‌وگو کنند.

 

 

نخست‌وزیر پاکستان هنگام سفر به کابل اعلام کرد، این سفر بخشی از مبادلات منظم سطح بالا بین پاکستان و افغانستان است.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان آخرین‌بار در ژوئن ۲۰۱۹ به پاکستان سفر کرده بود. پیش از آن رهبران دو کشور در حاشیه چهاردهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی در مکه دیدار کردند.

قرار است عمران خان و اشرف غنی در نشست مشترک خبری صحبت کنند.

عمران خان هنگام سفر به کابل گفت، مردم پاکستان و افغانستان از طریق پیوندهای تاریخی، دینی، فرهنگی خویشاوندی به هم پیوند خورده‌اند و او امیدوار است این سفر به تقویت روابط چند وجهی بین دو کشور بینجامد.

هرچند رهبران دو کشور از مشترکات تاریخی، فرهنگی، ارزش‌های اسلامی و به طبع آن روابط و مناسبات اقتصادی میان دو کشور صحبت می‌کنند، در واقعیت امر اما روابط کابل و اسلام‌آباد همواره توام با اتهام و تنش بوده و سال‌های اخیر درگیری‌های مرزی میان مرزبانان دو کشور رخ داده است. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More