شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخست‌وزیر پاکستان: بدترین سناریو برای مردم افغانستان، تداوم جنگ است

 

عبدالله عبدالله با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در اسلام‌آباد دیدار و در خصوص روند صلح افغانستان، روابط دو جانبه و همکاری‌های اقتصادی گفت‌وگو کردند.

عمران خان در این دیدار ابراز امیدواری کرده است که سفر عبدالله عبدالله به آن کشور، به گشودن فصل جدیدی در روابط دو جانبه پاکستان و افغانستان کمک کند. او بار دیگر، بر موضع دیرینه خود مبنی بر اینکه جنگ افغانستان راه‌حل نظامی ندارد بلکه تنها از طریق سازش و گفت‌وگو قابل حل است تاکید کرده و گفته است، جامعه جهانی این موضوع را به رسمیت شناخته و همچنین به نقش مثبت پاکستان در تسهیل روند صلح افغانستان اعتراف کرده است. او توافق‌نامه دوحه بین ایالات متحده آمریکا و طالبان را گام بزرگی در پیشبرد این تلاش‌ها عنوان کرده و گفته است، «امیدوارم رهبری افغانستان از این فرصت تاریخی برای همکاری سازنده و تامین یک توافق سیاسی فراگیر و جامع استفاده کنند.»

خان در دیدار با رییس شورای مصالحه افغانستان، حمایت همه‌جانبه کشورش را از روند صلح افغانستان اعلام و تصریح کرده که با تامین صلح و ثبات در افغانستان، پاکستان بیشترین سود را خواهد برد و برقراری صلح در افغانستان، سود اقتصادی برای پاکستان دارد. عمران ‌خان از کاهش خشونت و آتش‌بس پایدار و سراسری در افغانستان حمایت کرده اما گفته است، «بدترین سناریو برای مردم افغانستان، تداوم جنگ است.»

نخست وزیر پاکستان تاکید کرده که همه طرف‌ها باید برای کاهش خشونت و آتش بس تلاش کنند و «پاکستان از آنچه افغان‌ها درباره آینده افغانستان توافق کنند پشتیبانی خواهد کرد.» او گفته، پاکستان از افغانستان پس از جنگ نیز حمایت می‌کند و در بازسازی و توسعه اقتصادی آن شریک خواهد شد.

خان اطمینان داده است که پاکستان به تلاش‌های خود برای تسهیل تجارت و تعمیق روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه با افغانستان ادامه خواهد داد. عمران خان همچنین گفته بنا به دعوت رییس جمهوری افغانستان منتظر سفر به افغانستان است.

شورای مصالحه افغانستان در خبرنامه‌ای به نقل از نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید، عمران خان در مورد درخشش تیم ملی کرکت افغانستان گفته است، «افغان‌ها در مبارزه شکست و ناکامی را نمی‌پذیرند.»

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه افغانستان، از حمایت نخست‌وزیر پاکستان از کاهش خشونت و آتش‌‌بس در افغانستان قدردانی کرده و گفته است که افزایش خشونت‌ها به روند صلح این کشور ضربه می‌زند.

رییس شورای عالی مصالحه در دیدار عصر سه‌شنبه ۸ میزان/مهر با عمران خان تاکید کرده که افغانستان اراده لازم را برای موفقیت روند صلح دارد و از گروه طالبان نیز انتظار دارد که برای پایان جنگ و دست‌یابی به توافق صلح، حسن نیت‌شان را نشان دهند.

عبدالله عبدالله در سفر سه روزه به اسلام‌آباد با مقام‌های ارشد پاکستان دیدار کرده و دو طرف از فصل تازه روابط میان دو کشور خبر دادند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More