شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برقراری آتش‌بس سه روزه در افغانستان

 

در پی اعلام آتش‌بس از سوی گروه طالبان، دولت افغانستان نیز به نیروهای امنیتی این کشور دستور داد که آتش‌بس متقابل را رعایت کنند.

گروه طالبان به همه افراد خود دستور داده که «در سه شبانه‌روز عید اضحی/قربان از طرف خود هیچ نوع عملیاتی را علیه دشمن اجرا نکنند» و تنها در صورت انجام حمله از طرف مقابل، پاسخ شدید نظامی بدهند.

اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان با استقبال از آتش‌بس سه روزه به مناسبت عید قربان از سوی طالبان، به نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور دستور داده است «تا زمانی که آتش‌بس از سوی طالبان نقض نشود، هیچ گونه عملیاتی را در برابر گروه طالبان انجام ندهند.»

گروه طالبان در بیانیه‌ای رسمی از افراد خود خواسته است که در روزهای آتش‌بس از رفتن به مناطق تحت کنترل دولت خودداری کنند و همچنین به افراد «دشمن» اجازه ورود به مناطق تحت کنترل طالبان را ندهند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در رشته توییتی آتش‌بس را یک گام مهم خوانده و افزوده است که «مردم افغانستان خواستار یک آتش‌بس دوامدار و آغاز مذکرات مستقیم صلح میان دولت و طالبان» است.

آتش‌بس سه روزه در حالی در افغانستان برقرار می‌شود که طی شش ماه گذشته هزاران غیرنظامی و نیروهای امنیتی در جنگ و خشونت‌ها کشته و مجروح شده‌اند.

اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان روز سه‌ٰشنبه ۷ مرداد در نشستی اعلام کرد که پس از امضای توافق‌نامه طالبان با آمریکا در دوحه، سه هزار و۵۶۰ تن از نیروهای امنیتی این کشور در جنگ با طالبان کشته و شش هزار و ۷۸۱ تن دیگر مجروح شده‌اند. او همچنین گفت که شمار دیگر از نیروهای امنیتی توسط طالبان ربوده و زندانی شده است.

در کنار تلفات نیروهای امنیتی، سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که در جریان شش ماه اول سال جاری میلادی حدود ۳۵۰۰ نفر غیرنظامی در اثر جنگ و خشونت‌ها کشته و مجروح شده‌اند.

در پی سطح گسترده خشونت‌ها و تلفات، تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی میان دولت و طالبان همچنان جریان دارد. رییس جمهوری افغانستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که به زودی پنج هزار زندانی طالبان آزاد خواهد شد. با تکمیل شدن تبادل شش هزار زندانی میان دو طرف، انتظار می‌رود گفت‌وگوهای مستقیم آغاز شود.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان که در هفته جاری سفرهای منطقه‌ای اش را برای صلح افغانستان آغاز کرده است، در رشته توییتی از برقراری آتش‌بس میان دو طرف استقبال کرده و به نقل از ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان و راس ویلسون، کاردار سفارت آمریکا در افغانستان، «تعطیلات صلح‌آمیزی» برای مردم افغانستان آرزو کرده است.

 

 

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز از آتش‌بس متقابل میان دولت و طالبان استقبال کرده و خواستار آزادی بیشتر زندانیان، کاهش خشونت و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More