شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان ملل از افزایش ۲۹ درصدی تلفات غیرنظامیان در افغانستان خبر داد 

 

در آستانه نشست استانبول درباره صلح افغانستان و شدت گرفتن تلاش‌های ملی و بین‌المللی برای ختم جنگ در این کشور، دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که در جریان سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، تعداد ۱۷۸۳ غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

یوناما روز چهارشنبه ۲۵ حمل/فروردین، با انتشار گزارش تلفات غیرنظامیان نوشت که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، تعداد ۵۷۳ غیرنظامی کشته و ۱۲۱۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. به گفته یوناما، شمار تلفات غیرنظامیان در سه ماه اول سال جاری میلادی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ۲۹ درصد افزایش یافته است.

 

 

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، ضمن اظهار نگرانی از آمار بالای تلفات غیرنظامیان، گفته است در جریان سه ماه گذشته میلادی تلفات زنان ۳۷ درصد و از کودکان ۲۳ درصدد افزایش یافته است.

دیبرا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان گفت: «رقم تلفات غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان آزار دهنده است. من از طرفین می‌خواهم که به صورت فوری، راهی را برای توقف این خشونت پیدا کنند.»

یوناما در این گزارش با اشاره به امیدوار‌ی‌ها نسبت به آغاز مذاکرات صلح افغانستان و همزمان نگرانی از افزایش خشونت‌ها طی این مدت، نوشت که در فوریه سال ۲۰۲۰، دولت افغانستان و طالبان روی کاهش یک هفته‌ای خشونت‌ها توافق کردند که نشان داد تعهد سیاسی می‌تواند جان افغان‌ها را نجات دهد. یوناما با ابراز تاسف گفته است، از زمان آغاز مذاکرات صلح افغانستان تاکنون هیچ توافقی برای کاهش خشونت‌ها صورت نگرفته است.

جنگ‌های زمینی، انفجار مواد جاسازی شده و ترورهای هدفمند عوامل عمده تلفات غیرنظامیان عنوان شده است. عناصر ضد دولتی همچنان مسئول ۶۱ درصد و نیروهای طرفدار دولت عامل ۲۷ درصد تلفات غیرنظامیان خوانده شده است. به طور مشخص، یوناما گفته است طالبان مسئول ۴۳/۵ درصد تمام تلفات افراد غیرنظامی و ارتش افغانستان مسئول ۱۷ درصد تلفات هستند. 

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گزارش یوناما مبنی بر سهم ۶۱ درصدی این گروه در تلفات غیرنظامیان را تکذیب کرد. او در توییتی نوشت، «مسئول اکثریت مطلق تلفات غیرنظامی، عساکر اداره کابل [ نظامیان دولت] و حامیان اشغالگر بیرونی‌شان هستند.»

 

 

مقام‌های دولت افغانستان تاکنون در مورد گزارش جدید یوناما اظهار نظری نکرده‌اند.

این در حالی است که سازمان ملل متحد در کنار کشورهای ترکیه و قطر میزبان نشست صلح بین نمایندگان دولت افغانستان و طالبان هستند. با آنکه برگزار‌کنندگان نشست ترکیه، تاریخ برگزاری این  نشست را ۲۴ آوریل اعلام کردند اما طالبان گفتند تا زمانی که همه نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشوند این گروه در هر کنفرانسی که درباره افغانستان تصمیم بگیرد، شرکت نمی‌کنند.

به عبارت دیگر، طالبان برای شرکت در نشست صلح استانبول خواهان عملی شدن کامل توافق‌نامه دوحه مبنی بر خروج تمام نظامیان آمریکایی از افغانستان در اول ماه می ۲۰۲۱ شده‌اند. طالبان زمانی از حضور در این نشست امتناع کردند که رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع آگاه در دولت آمریکا گزارش دادند که جو بایدن قصد دارد همه نظامیان این کشور را با پنج ماه تاخیر در ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ از افغانستان خارج کند. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More