شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان ملل: در جریان چهار ماه مذاکرات صلح، ۱۱ فعال حقوق‌ بشر و خبرنگار کشته شدند

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد در بازه زمانی چهار ماه پس از شروع مذاکرات صلح بین‌افغانی، ۱۱ تن از مدافعان حقوق بشر و کارکنان رسانه‌ای در حملات هدفمند در افغانستان کشته شده‌اند.

در گزارش جدید یوناما، که دوشنبه ۲۷ دلو/بهمن منتشر شد، آمده است در فاصله آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰ تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۱، یازده فعال حقوق بشر و کارمند رسانه‌ای در حملات هدفمند در افغانستان کشته شده‌اند.

یوناما در ادامه افزوده است این حملات هدفمند سبب ایجاد فضای رعب و وحشت بین مردم شده و فضای حقوق بشری و رسانه‌ای را تغییر داده است به گونه‌ای که شمار زیادی از افراد دست به خودسانسوری زده‌اند، وظایفشان را ترک کرده و به امید بهبود وضعیت و مصونیت، از کشور خارج شده‌اند.

بر اساس گزارش یوناما، ترورهای هدفمند تاثیر گسترده‌ای در جامعه داشته است و علاوه بر این‌که بسیاری از افراد سرشناس کشور را ترک کرده‌اند، این مساله سطح انتظارها در مورد تلاش‌های صلح را نیز کاهش می‌دهد.

دبرا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد، ضمن تاکید بر اهمیت فضای باز برای فعالیت‌های مدنی و رسانه‌ای، گفت: «صدای مدافعان حقوق بشر و رسانه‌ها برای جامعه‌ باز ضروری است. در حالی‌که مذاکره و توافق سیاسی برای پایان جنگ باید محوریت داشته باشد، صدای مدافعان حقوق بشر و رسانه‌ها نیز باید بیش از هر زمان دیگر شنیده شود، اما در عوض آن‌ها را خاموش می‌کنند.»

یوناما تصریح کرده است که حمله به اعضای جامعه مدنی موضوع جدیدی نیست، اما نوع قتل‌های اخیر تغییر مشخصی داشته است و افراد به‌صورت عمدی و برنامه‌ریزی‌شده هدف قرار گرفته‌اند.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان از اول ژانویه ۲۰۱۸ تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۱، کشته شدن ۶۵ نفر از مدافعان حقوق بشر و کارمندان رسانه‌ای را ثبت کرده است. 

یوناما تاکید کرده است که مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در اکثر مواقع در معرض تهدید، ارعاب، آزار و اذیت قرار دارند و خودسرانه زیر نظارت قرار می‌گیرند یا بازداشت می‌شوند.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد از دولت افغانستان خواست برای محافظت از فعالان حقوق بشر و خبرنگاران، تدابیر امنیتی بیشتری در نظر بگیرد و در مورد این اتفاق‌ها مستقل، بی‌طرفانه و سریع تحقیق کند و عاملان ترورهای هدفمند را تحت پیگرد قانونی و قضایی قرار دهد.

یوناما همچنین از رهبری گروه طالبان خواست قتل مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ها را بررسی و محکوم کنند و شماری از اعضای طالبان را که متهم به قتل اعضای جامعه مدنی‌اند بازخواست کنند.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد از جامعه جهانی نیز خواست با فعالان حقوق بشر و خبرنگارانی که در معرض خطر و تهدید قرار دارند همکاری کنند، از برنامه‌های تامین امنیت و مسافرت حمایت و از آن‌ها پشتیبانی مالی کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More