شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صلیب سرخ: کرونا و حملات عمدی به مراکز بهداشتی، شهروندان افغانستان را تهدید می‌کند

 

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرده است که افزایش خشونت‌ها و حملات عمدی به مراکز بهداشتی در سایه شیوع ویروس کرونا در افغانستان، دسترسی میلیون‌ها شهروند این کشور را به مراقبت‌های بهداشتی کاهش یا از دسترسی آنها به این خدمات جلوگیری می‌کند. 

صلیب سرخ در اعلامیه روز چهارشنبه 28 جوزا/خرداد به نقل از خوان پیدرو سکاریر، رییس این نهاد در افغانستان نوشته است که پس از «امیدواری‌ها در نتیجه کاهش نسبی خشونت‌ها در ماه‌های فبروری و مارس، ما دوباره شاهد خشونت‌ها هستیم و تلفات افراد غیرنظامی در حال افزایش است.»

کمیته صلیب سرخ گفته است، فعالیت‌های بهداشتی افغانستان فراتر از ظرفیت نظام بهداشتی این کشور است اما با وجود آن، ساحات پوشش آن در مناطق متاثر از منازعه ناچیز است.

کمیته صلیب سرخ با اشاره به حمله مسلحانه بر بیمارستان پزشکان بدون مرز در کابل گفته است، هدف قرار دادن کارکنان و مراکز بهداشتی وضعیت را بیشتر وخیم ساخته است. 

در پی حمله‌ مهاجمان مسلح به بیمارستان پزشکان بدون مرز در شهر کابل، دو روز پیش پزشکان بدون مرز از پایان فعالیت‌هایش در این بیمارستان خبر داد و اعلام کرد که تصمیم ترک شفاخانه صدبستر دشت برچی کابل دردناک اما ضروری بوده است.

رییس کمیته صلیب سرخ در افغانستان گفته است ویروس کرونا، کشور‌های بسیار پیشرفته جهان را با مشکلات روبرو ساخته است و در «کشوری که مردان مسلح بالای شفاخانه‌ها حمله می‌کنند، کارمندان بهداشتی نمی‌توانند مراقبت‌های با کیفیت درمانی را فراهم کنند.» خوان پیدرو سکاریر تصریح کرده است که در افغانستان «شاهد چنین وضعیتی در مراکز درمانی در ساحات متاثر از منازعه و زندان‌ها هستیم، جاهایی‌ که مردم به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی محدود دارند.»

در اعلامیه صلیب سرخ آمده است که با افزایش شیوع بیماری کووید-19، فعالیت‌ شفاخانه میرویس در قندهار کاهش یافته است. صلیب سرخ گفته است این نهاد بیش از 20 سال به این شفاخانه حوزه‌ای میرویس در قندهار که در بخش نسایی ولادی و درمان مجروحان جنگ فعالیت می‌کند، کمک کرده است. 

کمیته صلیب سرخ افزوده است که شماری از کادر درمانی در افغانستان به کووید - ۱۹ مبتلا شده‌اند که این مساله باعث نگرانی شده و فشار بیشتری را به سیستم درمانی وارد کرده است. به گفته صلیب سرخ، شفاخانه میرویس در اثر اختلال در سیستم تدارکاتی  ناشی از شیوع ویروس کرونا، با کمبود ماسک و مایع دست‌شویی مواجه شده در عین حال، اهدای خون کاهش یافته است.  

مسئولان کمیته صلیب سرخ گفته‌اند که مبارزه با ویروس کرونا نیازمند تعهد تمام طرف‌های درگیر در منازعه است. این نهاد خواستار حمایت از خدمات بهداشتی شده گفته است مراکز درمانی که در ساحاتی که خدمات بهداشتی متوقف یا محدود است باید تقویت شود. 

رییس کمیته صلیب سرخ در افغانستان گفته است، ما در سراسر جهان با یک دشمن در حال مبارزه هستیم و در هر کشوری نیاز به توافق داریم که بتوانیم به کووید - ۱۹ رسیدگی کنم. او گفته است «در آغاز، تمام طرف‌های درگیر در منازعه بدون استثنا باید به حقوق بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند تا از افراد غیرنظامی در افغانستان حمایت صورت گیرد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More