شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طعنه حسن روحانی به افغانستان جنجال‌برانگیز شد

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، دیروز ۷ بهمن در همایش استانداران و فرمانداران ایران خطاب به آن‌ها گفت: «مسئولیت مضاعف دارید شما و امانتدار مردم هستید. رای مردم و صندوق‌های آرا را، البته من نمی‌پسندم این شکل از صندوق‌های آرا را که الان داریم ولی حالا دیگه چاره نداریم. هرچند با وزیر کشور در هر دوره‌ای تاکید کردیم، ایشون هم رفع نشد به‌هرحال، که آقا این انتخابات را الکترونیکی بکنیم ما، افغانستان هم این کار را کرد (خنده).»

افغانستان انتخابات ریاست جمهوری پیشین و انتخابات پارلمانی گذشته را به‌صورت الکترونیک برگزار کرد. هرچند این روند جنجالی شد و به درازا کشید.

رییس‌جمهوری ایران که در مورد پیچیدگی‌های انتخابات در ایران صحبت می‌کرد با اشاره به انتخابات افغانستان هم خود و هم حضار خندیدند.

روحانی افزود: «بیاید این کار را بکنیم (انتخابات را الکترونیکی کنیم)، این چیزی نیست که، این چیه آخر دو مرتبه در ورق می‌نویسیم، دو مرتبه می‌اندازیم در صندوق، دو مرتبه یکی می‌خواند یکی علامت می‌زند، معلوم نیست او چه می‌خواند، این کجا را علامت می‌زند.»

روحانی گفت: «آخرش که می‌خواهند تجمیع بکنند، چه بساطی پیش می‌آید. باید مواظب و مراقبت باشیم. ما در خیلی از انتخابات در تجمیع مشکل پیدا کردیم. آخر چرا باید این کار را بکنیم. بگذاریم مردم کمی راحت شوند.»

سخنان و خنده‌های رییس‌جمهوری، استاندارها و فرماندهان ایران به انتخابات افغانستان، با واکنش‌هایی در افغانستان مواجه شده است.

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد رییس‌جمهوری افغانستان، گفته است: «به ما طعنه نزنيد، از ما بياموزيد.»

شاه‌حسین مرتضوی به ایران اینترنشنال گفت:‌ «برای افغانستان، كه چهل سال را در جنگ سپری کرده است، اكنون بی‌نهايت مهم است كه برای ارزش‌های دموكراسی، آزادی بيان، حقوق بشر و كرامت انسانی تلاش می‌کند. برای نمونه، افغانستان در رده‌بندی‌های آزادی بيان از همه کشورهای منطقه در جايگاه عالی‌(تری) قرار دارد. هم‌پذيری مذهبی و فعاليت آزاد رسانه‌ها در افغانستان بی‌نظير است.»

مشاور ارشد رییس‌جمهوری افغانستان افزود: «در سال ١٣٩٣، رقیب انتخاباتی در افغانستان شريک قدرت شد. اما در كشور همسايه ما [ایران]، رقیب انتخاباتی‌اش به زندان رفت.»

مرتضوی اضافه کرده است که در افغانستان «ما زندانی سیاسی نداریم، خبرنگار زندانی نداریم، جامعه تک‌صدايی نمی‌باشيم. افغانستان خوبی‌ها و زيبايی‌هایی دارد که بسیاری از کشورهای همسایه ندارند. از افغانستان بياموزيد».

عبدالعزیز ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان، هم به ایران اینترنشنال گفت:‌ «مردم افغانستان در شرایط سختی انتخابات برگزار کردند و (افغانستان) در انزوای جهانی قرار ندارد.»

در ایران هم واکنش‌ها به سخنان روحانی گسترده بوده است. سوسن طهماسبی، فعال حقوق بشر، در صفحه توییترش نوشته است:‌«افغانستان در خیلی امور از ایران پیشرفته‌تر است‌: جامعه مدنی افغانستان توسعه‌یافته‌تر، حق مردم در تشکل‌یابی‌ بیشتر، حقوق زنان‌ در قانون بیشتر، زنان نماینده مجلس بیشتر، وزیر زن بیشتر و آزادی بیان بیشتر است و بله، انتخابات الکترونیک است. به افغانستان بخند روحانی و به حال ما گریه کن.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More