شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مایک پمپئو: هیچ سرباز آمریکایی در یک سال گذشته در افغانستان کشته نشده است

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفت از زمان جورج دبلیو بوش، چهل‌و‌سومین رییس‌جمهوری آمریکا، هر دولتی روی کار آمد می‌خواست سربازان آمریكایی را از افغانستان خارج و گفت‌وگوهای صلح بین طالبان و دولت افغانستان را برقرار کند. وزیر خارجه آمریکا در رشته توییتی نوشت: «ما این کار را کردیم.»

پمپئو در ادامه افزود تقریبا یک سال است که هیچ سرباز آمریکایی در افغانستان کشته نشده است و سرانجام افغان‌ها در حال بحث و گفت‌وگو درباره صلح و سازش‌اند و این پیشرفت باورنکردنی است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت ماموریت آمریکا در افغانستان از بین بردن القاعده و تهدیدها علیه آمریكاست و برای انجام این کار، حضور ده‌ها هزار سرباز آمریکایی ضرورتی ندارد. او تاکید کرد افغان‌های شجاع و نیروهای‌های ناتو شرکای آمریکا هستند و آمریکا توانایی طراحی نیرو از راه دور را نیز دارد.

پمپئو در حالی از کشته نشدن سربازان آمریکایی در یک سال گذشته در افغانستان خبر می‌دهد و پیشرفت مذاکرات صلح بین‌افغانی را باورنکردنی می‌خواند که در این بازه زمانی، هزاران شهروند افغانستان در جنگ و خشونت‌ها کشته و زخمی شدند.

احمد‌ضیا سراج، رییس امنیت ملی/استخبارات افغانستان، هفته گذشته در مجلس سنای این کشور گفت «دشمنان وطن» در یک سال گذشته ۱۸ هزار و ۲۰۰ حمله را در کشور اجرا کرده‌اند که ۹۹ درصد آن را طالبان انجام داده‌اند.

پس از امضای توافق‌نامه بین طالبان و آمریکا، تلفات نظامیان آمریکایی در افغانستان به صفر رسیده اما شروع مذاکرات صلح بین‌افغانی موجب قطع جنگ و کاهش خشونت‌ها نشده است.

بنا بر اعلام دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان، به‌رغم این‌که گفت‌وگوهای صلح افغانستان در جریان است، خشونت‌ها کاهش نیافته و در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، ۲۱۷۷ غیرنظامی افغان کشته و ۳۸۲۲ نفر زخمی شده‌اند.

یوناما هنوز گزارش سه ماه آخر سال ۲۰۲۰ را منتشر نکرده است. 

بر اساس گزارش اخیر یوناما، شمار تلفات غیرنظامیان در ۹ ماه گذشته نسبت به زمان مشابه در سال قبل، ۳۰ درصد کاهش یافته است اما سطح بالای خشونت‌ها تاثیری ویرانگر بر غیر‌نظامیان دارد و ادامه خشونت‌ها سبب شده است افغانستان همچنان مرگبارترین کشور جهان برای غیرنظامیان باقی بماند.

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری افغانستان، با اشاره به سخنان وزیر خارجه آمریکا، در رشته توییتی نوشت: ‏«طی یک سال، هیچ سرباز آمریکایی کشته نشده است. طالبان مشروعیت سیاسی پیدا کرده، دچار غرور کاذب شده‌اند و به همین دلیل، در میز گفت‌وگو نیز لجاجت‌ می‌کنند. افغانستان را به حمام خون بدل کرده‌اند. هر شهروند بدل به هدف شده است و تمام زیر‌ساخت‌ها را هدف قرار داده‌اند.»

قرار است دو روز دیگر، ۱۶ جدی/دی، دور دوم مذاکرات صلح بین‌افغانی بین دولت افغانستان و طالبان در قطر آغاز شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More