شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون اول ریاست‌ جمهوری افغانستان از انفجار جان سالم به در برد

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، با انتشار ویدیویی، خبر داد که ساعت ۷ صبح چهارشنبه، کاروان ماشین‌های همراه او، هنگامی که عازم دفتر کارش بود، در چهارراه تایمنی کابل هدف انفجار بمب کنارجاده‌ای قرار گرفت.

به گفته صالح، شماری از محافظان او در این انفجار زخمی و برای درمان به بیمارستان منتقل شدند.

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان این حمله را «هولناک» توصیف کرد و گفت به او و فرزندش آسیب جدی وارد نشده اما به‌دلیل موج انفجار، دست و صورت او دچار سوختگی سطحی شده است.

امرالله صالح بدون اشاره به شمار تلفات، گفت در این انفجار، شمار زیادی از مردم تلفات جانی و خسارات مالی دیدند و از کسانی که در این رویداد آسیب دیدند عذرخواهی کرد.

عباد صالح، پسر امرالله صالح، نیز در توییتی نوشت هنگام انفجار همراه پدرش بوده و کسی از افراد آن‌ها در این حمله کشته نشده است.

به گفته طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله/کشور افغانستان، در جریان این انفجار، ۲ تن کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند. رضوان مراد، رییس ارتباطات دفتر امرالله صالح، از زخمی شدن ۳ تن از افراد معاون اول ریاست‌‌ جمهوری خبر داده است. بنا بر اعلام منابع امنیتی افغانستان، در این انفجار ۱۰ تن کشته و بیش از ۱۰ تن دیگر مجروح شده‌اند.

امرالله صالح در ادامه افزود مبارزه او در راستای خدمت به افغانستان ادامه دارد و نیروهای امنیتی با تروریسم مقابله خواهند کرد.

امرالله صالح در روزهای اخیر و در آستانه آغاز گفت‌و‌گوهای بین‌‌افغانی، مواضع تند و صریحی علیه گروه طالبان گرفته است و در مصاحبه‌ اخیرش با طلوع‌نیوز، طالبان را گروهی تروریستی خواند.

سال گذشته نیز در روز نخست کارزار انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، مهاجمان مسلح به دفتر امرالله صالح در کابل حمله کردند که در جریان آن، دست‌کم ۲۰ نفر کشته و حدود ۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

دولت افغانستان حمله امروز به امرالله صالح را «تروریستی» خوانده و آن را محکوم کرد. صدیق صدیقی، سخنگوی دفتر ریاست‌ جمهوری افغانستان، گفت: «بدون شک، این حمله و سایر حمله‌های پسین، کار دشمنان صلح و ثبات است که پیوسته به خشونت‌هایشان در برابر دولت و ملت افغانستان ادامه می‌دهند.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، اعلام کرد انفجار امروز در کابل به این گروه ارتباطی ندارد. تاکنون هیچ گروه یا فردی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

 

 

واکنش‌ها به سوءقصد به معاون ریاست جمهوری افغانستان

سوءقصد به جان امرالله صالح واکنش‌های گسترده‌ ملی و بین‌المللی را نیز برانگیخته است.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی، حمله به صالح را تروریستی خواندند و به‌شدت محکوم کردند.

در بیانیه اشرف غنی آمده است «تروریست‌ها و حامیان خارجی‌شان» با این جنایت‌ها نمی‌توانند صلح، جمهوریت و آینده روشن این کشور را که خواسته بزرگ و اساسی مردم است تضعیف کنند.

عبدالله عبدالله نیز خواستار بررسی جدی این حمله شد و گفت: «حمله به معاون نخست ریاست جمهوری، آن هم در شرایطی که ما در آستانه‌ مذاکرات صلح قرار داریم و پیام واضح ما و مردم افغانستان صلح، قطع جنگ و خونریزی است، نشان می‌دهد که دشمنان پیدا و پنهان صلح نمی‌خواهند زنجیره جنایت بشکند و افغانستان به صلح و ثبات برسد.»

علاوه بر محکومیت‌های گسترده داخلی، ناتو، اتحادیه اروپا و پاکستان نیز به این حمله واکنش نشان دادند.

پاکستان حمله به معاون اول رییس‌‌جمهوری افغانستان را محکوم کرد. وزارت امور خارجه پاکستان در توییتی، این حمله را «تروریستی» خواند و با خانواده‌هایی که در این حادثه آسیب دیده‌اند ابراز همدردی کرد.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ضمن محکوم کردن سوءقصد به جان امرالله صالح، در توییتی نوشت دشمنان صلح همچنان خواسته مردم افغانستان برای جلوگیری از خشونت را نادیده می‌‌گیرند.

اتحادیه اروپا نیز حمله به امرالله صالح را «بزدلانه»، «حمله به جمهوریت» و «اقدام از سر استیصال» مخالفان صلح خواند و گفت باید به‌صورت جمعی با آن برخورد کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More