شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وعده ایران برای ارسال کیت تولیدی وزارت دفاع به افغانستان؛ کابل می‌گوید کیتی دریافت نکرده

 

 با وجود وعده‌ جمهوری اسلامی ایران برای ارسال کیت‌های تولیدی در وزارت دفاع به افغانستان، وزیر بهداشت این کشور در مصاحبه‌ای با ایران اینترنشنال تایید کرد هنوز کیتی از ایران به افغانستان صادر نشده است.

بر اساس اسنادی که در اختیار ایران اینترنشنال قرار گرفته، جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در تماسی تلفنی با اشرف غنی رییس‌جمهور و حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان به آنها وعده داده بود که ایران کیت‌ تشخیص کرونا به این کشور صادر خواهد کرد.

فیروز‌الدین فیروز وزیر بهداشت افغانستان در مصاحبه‌ با ایران اینترنشنال گفت که کشورش هنوز کیت‌های تولیدی ایران را دریافت نکرده است.

در یکی از اسناد رسیده به ایران اینترنشنال که مربوط به ۲۰ فروردین است وزارت خارجه افغانستان در نامه‌ای به بهادر امینیان سفیر جمهوری اسلامی در کابل از او تقاضا کرده بود موضوع ارسال کیت‌های تشخیص کرونا را با «‌ادارات ذیربط» در میان گذاشته و نتیجه را به افغانستان اطلاع دهد. 

سفیر ایران در کابل برای پیگیری موضوع، در تاریخ ۲۵ فروردین، در نامه‌ای به مدیرکل آسیای غربی وزار‌ت‌خارجه نوشته:«با توجه به پیگیری‌های مکرر طرف افغان، لطفا در اسرع وقت شرایط تحویل کیت‌های مذکور شامل تعداد، زمان ارسال، اهدا یا فروش، محل و چگونگی تحویل آنها اعلام گردد.»

او در این نامه به موضوع تماس تلفنی ظریف با مقام‌های افغانستان درباره ارسال کیت اشاره کرده و گفته که کیت‌های تشخیص، «‌ظاهرا تولیدی وزارت دفاع» جمهوری اسلامی است.

مدیر کل آسیای غربی وزارت خارجه ایران هم در نامه‌ای به وزارت دفاع در تاریخ ۲۶ فروردین از این نهاد خواسته اقدام لازم را درباره درخواست افغانستان مبنی بر «اهدا، فروش و شرایط تامین کیت‌های کرونا» انجام داده و نتیجه را به وزارت‌ امور خارجه اعلام کنند. 

وزارت بهداشت افغانستان می‌گوید تاکنون کیت‌های تشخیص کرونا از سوی جمهوری اسلامی ایران در اختیار این وزارت قرار نگرفته است. 

 مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند نه تنها در زمینه تولید کیت کرونا خودکفا شده‌اند، بلکه آمادگی صادرات آن را نیز دارند. هرچند بنا بر گزارش‌های رسمی، این کشور هنوز کیت وارد می‌کند.

فرهاد امیری ریییس موسسه آموزشی و تحقیقاتی وزارت دفاع روز ۱۱ فروردین گفته بود کیت‌های تولیدی این وزارت‌خانه از نمونه های مشابه خود در دنیا چیزی کم ندارد و حتی توان صادرات هم دارد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری روحانی هم در روز ۳۱ فروردین‌ماه گفته بود در زمینه کیت‌های تشخیص و تجهیزات پزشکی کرونا ایران برای صادرات محصولاتش آماده می‌شود.  

در تازه‌ترین موضع‌گیری نیز حسن روحانی روز چهارشنبه سوم اردیبهشت اعلام کرده که این کشور «در زمینه کیت تشخیص می‌تواند صادر کننده باشد.»

با این حال سند رسیده به ایران اینترنشنال در روز سوم اردیبهشت نشان می‌داد جامعه آزمایشگاهیان استان مازندران در جست‌وجوی کیت آنتی‌بادی برای معاینه کادر درمان است.

هم‌زمان مدیرکل گمرک بازرگان هم از ورود ۶ تن کیت تشخیص کرونا از فرانسه به ایران خبر داد و اعلام کرد این کیت‌ها آماده «‌انتقال به مرکز» است.

تاکنون بر اساس آمار رسمی، یک هزار ۴۶۳ تن در افغانستان به کرونا مبتلا شده‌اند و در این میان ۴۷ تن به دلیل بیماری جان باخته‌اند. تاکنون امارات متحده عربی و چین به دولت افغانستان وسایل پزشکی مانند کیت‌های تشخیص ارسال کرده‌اند. 

سندها را در پایین ملاحظه کنید:

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More