شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کارزار جمع‌آوری امضا برای حمایت از یک پناهنده ایرانی در افغانستان

 

به دنبال اعتصاب غذایی همایون زارعان، پناهنده ایرانی در کابل، شماری از فرهنگیان و فعالان مدنی افغانستان طی نامه‌ای به کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان خواهان رسیدگی به پرونده او شده‌ است.

فعالان فرهنگی و مدنی افغانستان در این نامه وضعیت سلامت همایون زارعان را نگران‌کننده خوانده و از کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان خواسته است تا هر چه زودتر مطابق کنوانسیون‌ حمایت از پناه‌جویان سیاسی، این پناهنده را به کشور سوم انتقال دهد‌.

همایون زارعان که در کمپ مهاجران در کابل زندگی می‌کند به دلیل بی‌توجهی کمیساریای عالی ملل متحد به پرونده او ۱۹ روز است که دست به اعتصاب غذایی زده است.

فعالان فرهنگی در افغانستان پس از آن کارزار جمع‌آوری امضا را شروع کرده‌اند که وضعیت سلامت این پناهنده ایرانی در کابل رو به وخامت گذاشته است.

همایون زارعان بیش از شش سال است که به عنوان پناهنده‌ای سیاسی در افغانستان به سر می‌برد و به گفته فعالان مدنی افغانستان، در این مدت زارعان با تهدیدها و دشواری‌های زیادی روبه‌رو بوده است و به دلایل سیاسی و تهدیداتی که در ایران با آن مواجه است، نمی‌تواند دوباره به کشورش برگردد.

همایون زارعان در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال می‌گوید از سه ماه به این طرف در کمپ مهاجران در کابل زندگی می‌کند و کمیساریای عالی سازمان ملل و وزارت مهاجران دولت افغانستان تا اکنون در برابر خواست او سکوت کرده‌اند.

همایون زارعان که دوشنبه ۱۸ قوس/آذر از طریق تلفن با ایران اینترنشنال صحبت می‌کرد و صدایش به سختی شنیده می‌شد، مدعی شد که مسئولان کمپ مهاجران در برابر او محدودیت وضع کرده و او نمی‌تواند با مراجعه کنندگان خود ملاقات کند.

آثار حکیمی، فعال اجتماعی و فرهنگی افغانستان که برای حمایت از همایون زارعان کارزار جمع‌آوری امضاء راه‌اندازی کرده به ایران اینترنشنال می‌گوید تاکنون ۴۰۰ نفر این نامه را امضا کرده است.

آثار حکیمی هدف از جمع‌آوری امضا را حمایت از این پناهنده ذکر کرد و گفت، این کوچک‌ترین کاری است که برای هم‌صدایی با یک انسان و این پناهنده ایرانی می‌توان انجام داد. حکیمی گفت، این نامه پس از دو روز به دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در کابل ارسال خواهد شد.

فعالان فرهنگی افغانستان در نامه‌ به کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان نوشته‌اند «شرایط زندگی و امنیتی در افغانستان چنان‌که برای شهروندان این کشور خطرناک است، برای یک شهروند غیربومی نیز خطرات جانی بالایی دارد.»

نویسندگان این نامه، درخواست زارعان را برای انتقال او به کشور سوم یک خواست انسانی و قانونی می‌دانند و خواهان رسیدگی فوری به پرونده این پناهنده ایرانی شده‌اند.

همایون زارعان در برگه فیسبوک خود نوشته است که وزیر امور مهاجران افغانستان دیروز ۱۷ قوس/آذر به او تماس گرفته است «تا بگوید قضیه‌ من به او مربوط نیست.»

زارعان در یادداشت خود افزوده است که از دو ماه گذشته در سرمای زیر صفر درجه در کمپ موقت، زیر چادر به سر می‌برد. او نوشته است پس از سه شب خوابیدن در هوای آزاد پشت در کمیساریای عالی سازمان ملل، «از خانه، امکانات رفاهی و ضمانت امنیت و سپس خروج من از این کشور مطلقا هیچ خبری نیست و کسی یک قدم برنداشته است.»

همایون زارعان می‌گوید شش سال قبل به دلیل فعالیت سیاسی و عدم مصونیت در ایران به افغانستان آمده و از کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می‌‌خواهد او را به کشور سومی منتقل کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More