شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کمیسیون انتخابات: بازشماری آرا در ۹ ولایت افغانستان آغاز نشده است

توقف بازشماری آرا در ۹ ولایت افغانستان، اعلام نتایج مقدماتی انتخابات ریاست‌ جمهوری این کشور را که قرار بود فردا ۲۳ آبان عمومی شود، با مشکل رو‌به‌رو کرده است.

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده که روند بازشماری آرا در ۲۵ ولایت این کشور از میان ۳۴ ولایت، در جریان است، اما در ۹ ولایت به‌دلیل مداخلات حامیان برخی از ستادهای انتخاباتی نامزدها، بازشماری آرا  آغاز نشده است.

کمیسیون انتخابات روز چهارشنبه ۲۲ عقرب/آبان اعلام کرد که روند بازشماری آرا در چهار ولایت تکمیل شده و بازشماری ۹۱۵ محل رای‌گیری در ۲۵ ولایت دیگر نیز به پایان است.

کمیسیون انتخابات از تمام ستاد‌های انتخاباتی و جوانب ذی‌دخل انتخابات خواسته است با این کمیسیون مطابق قانون، لوایح و دستورالعمل‌ها همکاری کنند و بگذارند که فرایند بازشماری آرا به گونه شفاف و بی‌طرفانه تکمیل شود.

بازشماری آرا در ۱۹ عقرب/آبان، در ۳۴ ولایت افغانستان آغاز شد. از ۲۴هزار محل رای‌گیری در انتخابات شش میزان، حدود ۸هزار و ۲۰۰ محل بازشماری می‌شود.

اما عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار، رحمت‌الله نبیل و شورای نامزدان ریاست‌جمهوری افغانستان با بازشماری آرا مخالفت کرده‌اند. این نامزدهای ریاست‌جمهوری می‌گویند قبل از بازشماری آرا، حدود ۲۴۰۰ محل رای‌گیری به دلیل فقدان اطلاعات بایومتریکی، بی‌اعتبار و ۳۰۰هزار رای دیگر به‌خاطر نداشتن معیارهای قانونی باطل اعلام شود.

ستاد انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری اشرف غنی، رییس‌ جمهوری افغانستان، روز ۲۲ آبان از کمیسیون انتخابات خواسته است تا نتایج ابتدایی انتخابات را فردا اعلام کند.

در کنار اینکه بازشماری آرا در ۹ ولایت افغانستان متوقف است و برخی نامزدها با بازشماری آرا مخالفت کرده‌اند، اعضای کمیسیون انتخابات نیز دچار اختلاف شده‌اند. اختلاف میان اعضای کمیسیون انتخابات پس از آن علنی شد که نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان در نامه رسمی به کمیسیون انتخابات، مولانا محمد عبدالله، عضو این کمیسیون را به بدرفتاری با یک کارمند کمیسیون متهم کرد.

روز سه‌شنبه ۲۱ عقرب/ آبان در نشست خبری، زمانی که مولانا محمد عبدالله شروع به خواندن نامه خود به دبیرکل سازمان ملل متحد کرد و نامه نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان را رد کرد، با مخالفت رییس و برخی دیگر از اعضای کمیسیون انتخابات مواجه شد. پس از تنش لفظی اعضای کمیسیون، مولانا محمد عبدالله به قرائت نامه خود ادامه داد، اما رییس کمیسیون نشست خبری را ترک کرد.

به نظر نمی‌رسد نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز پنج‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه اعلام شود. در این صورت، اعلام نتایج برای دومین‌بار به تاخیر می‌افتد.

براساس جدول زمانی، نتایج مقدماتی انتخابات شش میزان/مهر، در بیست‌و‌هفتم ماه گذشته اعلام نشد و تا بیست‌وسوم این ماه به تعویق افتاد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More