شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

از فیش‌های به آتش کشیده تا دادگاه فعالان حقوق معلمان

 

صدها تن از فرهنگیان اعم‌از شاغل و بازنشسته، روز یک‌شنبه ۳۱ تیرماه، با اعتراض نسبت‌به وعده‌های عمل‌نشده دولت مبنی‌بر افزایش حقوق، در برابر مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند. بسیاری از آن‌ها با در دست داشتن فیش‌های حقوقی خود و سردادن شعار «این فیش حق ما نیست»، نسبت‌به شرایط معیشتی حال حاضر خود، اعتراض کردند.

نارضایتی از میزان درآمد، انجام‌نشدن همسان‌سازی و افزایش پلکانی حقوق‌ها و همچنین رسیدگی نشدن به وضعیت بیمه و خدمات رفاهی از موضوعات مورد اعتراض فرهنگیان بود که درنهایت، در روزهای اخیر، برخی از آن‌ها تصمیم گرفتند برای آن‌که صدایشان بیشتر شنیده شود، فیش‌های حقوقی خود را آتش بزنند.  

 

بودجه آموزش‌وپرورش بالا رفت، اما حقوق معلمان تغییری نکرد

در لایحه بودجه سال ۹۷، دولت برای وزارت آموزش‌وپرورش، اعتباری معادل ۳۵ هزار و ۹۸۴ میلیارد و ۷۰۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است. اعتباری که در لایحه بودجه سال گذشته، ۳۱ هزار و ۶۸۱میلیارد و ۵۶۲میلیون تومان تعیین شده بود. دولتی‌ها وعده دادند که این افزایش اعتبار، می‌تواند در دریافتی معلمان اعم‌از بازنشسته و شاغل، تأثیرگذار باشد. اعتبار بودجه آموزش و پرورش افزایش یافت، اما تأثیر و تغییری در آن‌چه که معلمان به‌عنوان حقوق دریافت می‌کنند، به‌وجود نیاورد.

حمید عزتی، معلم بازنشسته‌ای است که سال گذشته با ۳۰ سال سابقه کار، بازنشسته شده است. او در گفت‌وگویی با وب‌سایت ایران‌اینترنشنال، درباره میزان دریافتی خود از آموزش‌و‌پرورش گفت: «در حال حاضر، میزان دریافتی من به دومیلیون تومان نمی‌رسد. من خیلی امیدوار بودم که وعده‌های گفته‌شده، عملی شود که متأسفانه تاکنون این امر اتفاق نیفتاده است.» عزتی با ابراز ناامیدی از این‌که خواسته‌های مطرح‌شده در اعتراض‌های آن‌ها به جایی برسد، تصریح کرد: «این که آموزش‌وپرورش و مجلس نسبت‌به خواسته‌های فرهنگیان، تا این اندازه بی‌تفاوت‌اند، نشان از این دارد که آن‌ها در شرایط ما زندگی نمی‌کنند. چون بدون شک با حقوق زیر دومیلیون تومان و نداشتن مسکن، حتی معجزه هم اثرگذار نخواهد بود.»

 

از بازداشت فعالان حقوق معلمان تا خلف وعده دولتمردان

اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که بسیاری از معلمان سراسر ایران در هفته‌ای که به نام معلم نام‌گذاری شده است، دور هم جمع شدند و به آن‌چه که به‌عنوان دستمزد از آموزش‌وپرورش دریافت می‌کنند و همچنین سیاست‌های دولت، اعتراض کردند. در تجمع اعتراضی معلمان، «محمد حبیبی»، فعال حقوق معلمان، به‌همراه چند تن دیگر از همکارانش، بازداشت شدند. دیگر بازداشتی‌ها با قرار وثیقه آزاد شدند، اما پرونده او به دادگاه ارسال شد. روز اول مردادماه، دادگاه محمد حبیبی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد. هنوز حکم دادگاه اعلام نشده، اما حسین تاج، وکیل معلمان زندانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، ابراز امیدواری کرده است که موکلش به‌زودی از همه حقوق قانونی خود بهره‌مند شود.

انتشار خبرهای اعتراض معلمان و بازداشت آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی با واکنش‌های فراوانی همراه شد و تا به آنجا پیش رفت که دولت مجبور شد به این واکنش‌ها پاسخ دهد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رییس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی  و وزیر اسبق آموزش‌وپرورش، اعلام کرد که «حقوق فرهنگیان در سال جاری، به‌شکل میانگین ۱۴ تا ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت و میانگین حقوق آنها، به دو‌میلیون‌و ۳۵۰ ‌هزار تومان و میانگین دریافتی‌شان به یک‌میلیون‌و ۹۵۰ ‌هزار تومان خواهد رسید.» وعده‌ای که به‌دلیل تعلل‌های فراوان در صدور احکام افزایش حقوق معلمان، عملی نشد و این تصور را در جامعه فرهنگیان به‌وجود آورد که گفته‌های حاجی‌بابایی صحت ندارد و او تنها برای آرام‌شدن شرایط موجود این حرف را زده است.

این تصور زمانی به واقعیت نزدیک شد که جعفر ابراهیمی، فعال صنفی معلمان و بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور، اعلام کرد که تنها شش تا ۱۰‌درصد به حقوق فرهنگیان اضافه شده و بندهایی چون حق عائله‌مندی دختران مجرد و سختی کار نیز از این فیش‌ها حذف شده است.  این عمل نکردن به وعده موجب شد که فرهنگیان در آخرین روز تیرماه، بار دیگر دست به اعتراض بزنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More