شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش ۳۶ درصدی دستمزد کارگران؛ جبران کاهش قدرت خرید یا بیکاری بیشتر؟

مروری خبری-تحلیلی بر رخدادهای اقتصادی روز:

  • پایان نشست کمیته نظارت مشترک وزرای اوپک و غیر اوپک

  • افزایش ۳۶ درصدی دستمزد کارگران: جبران کاهش قدرت خرید یا بیکاری بیشتر؟

  • برنامه‌های بانک مرکزی برای سال ۹۸

پایان نشست کمیته نظارت مشترک وزرای  اوپک و غیر اوپک

نشست کمیته نظارت مشترک وزرای کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک همکار «اوپک پلاس»، در باکوی آذربایجان به پایان رسید. در بیانیه پایانی این نشست، بر حمایت از توافق‌های قبلی مبتنی‌بر پایداری بازار نفت تاکید شد. در این بیانیه اعلام شد اوپک در ژانویه ۲۰۱۹ به ۸۳ درصد و در فوریه به ۹۰ درصد تعهدات خود در زمینه تولید دست یافته است. پیش‌بینی این نشست از بازار نفت در سال ۲۰۱۹، وضعیتی پایدار طی نیمه اول سال در صورت تعهد اعضا به حفظ سقف تولید مشخص‌شده و سپس نوسان احتمالی در عرضه و تقاضای جهانی نفت است. به همین دلیل، نشست بعدی اوپک در آوریل امسال لغو و نشست آینده برای تصمیم‌گیری در مورد بازار نفت در نیمه دوم سال جاری، به ماه ژوئن موکول شد.

حضور کشورهایی مانند روسیه به‌عنوان دومین تولید‌کننده بزرگ نفت در دنیا و آذربایجان به‌عنوان میزبان در کنار کشورهای عضو اوپک، احتمال گسترش توافق‌های خارج از اوپک با سایر تولیدکنندگان نفتی را افزایش داده است.

کارشناس‌های حوزه انرژی،‌ مهم‌ترین عوامل تاثیر‌گذار بر بازار جهانی نفت در سال ۲۰۱۹ را چشم‌انداز کاهش رشد اقتصادی دنیا به‌ویژه در کشورهایی مانند چین و هند به‌عنوان واردکنندگان اصلی نفت، سرنوشت بحران سیاسی ونزوئلا و تغییر در سیاست‌های مربوط به تحریم‌های نفتی ایران می‌دانند. افزایش تولید نفت شیل در آمریکا که این کشور را به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت دنیا تبدیل کرده است، در کنار نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور و ملاحظات سیاسی مرتبط، در کنار سرنوشت جنگ تجاری چین و آمریکا نیز می‌تواند بازار نفت را دست‌خوش تحولات جدیدی نماید.

افزایش ۳۶ درصدی  دستمزد کارگران: جبران کاهش قدرت خرید یا بیکاری بیشتر؟

ماراتن ۹ساعته شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد برای سال ۱۳۹۸ درنهایت با تصویب افزایش حدود ۳۷ درصدی حداقل دستمزد نسبت به سال ۱۳۹۷ به‌پایان رسید. بر این اساس، حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده به یک‌میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۲ تومان، حق مسکن به ۱۰۰ هزار تومان و بن خواروبار به ۱۹۰هزار تومان افزایش یافت. برای کارگران متاهل نیز حق اولاد برای هر فرزند، به یک‌میلیون و ۵۱۶ هزار ریال رسید و پایه سنوات ماهیانه، ۷۰هزار تومان تعیین شد. برای سایر سطوح دستمزدی نیز ۱۳درصد افزایش به‌علاوه مبلغ حدود ۲۶۰ هزار تومان ماهانه در نظر گرفته شده است.

همواره در چند روز پایانی سال، جلساتی این‌چنین برگزار می‌شود و در آخر و پس از چند جلسه بی‌نتیجه بین نماینده‌های کارفرماها و کارگران، با وساطت وزیر کار، در روز پایانی توافقی بین دو طرف حاصل می‌شود. با توجه به گزارش‌ها از محتوای جلسات، به نظر می‌رسد درصد افزایش دستمزد، به نظر کارگران نزدیک‌تر بوده است. نمایندگان کارفرما‌ها با استناد به قانون، خواستار رشد دستمزد بر اساس تورم رسمی و درحد ۲۶ درصد بودند، اما نمایندگان کارگران با استناد به محاسبات مربوط به سبد معیشت خانوار کارگری که حدود سه میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تومان تخمین زده شده است، خواهان افزایش بیشتر در دستمزدها بودند. نهایتا اما فرمولی مشابه افزایش حقوق کارمندان دولت، یعنی افزایش ۴۰۰هزار تومانی و سپس ۵ درصد افزایش مطرح شده و نتیجه، افزایش حداقل دستمزد به رقم مزبور بوده است.

با توجه به رشد حدود ۲۰ درصدی حداقل دستمزد در سال ۱۳۹۷ نسبت‌به سال قبل از آن، افزایش ۳۷ درصدی در سال ۱۳۹۸ نسبت‌به سال جاری، به نظر گامی مثبت است. اما نرخ تورم در سال ۱۳۹۷ به‌ویژه در کالاهای سبد مصرفی خانوارهای کارگری بسیار بیشتر از این رقم بوده که در محاسبات سبد معیشت خانوار کارگری نیز نمود پیدا کرده است. از طرف دیگر، با توجه به رشد اقتصادی منفی در سال جاری و پیش‌بینی ادامه این روند در سال آتی، ورود اقتصاد به رکود می‌تواند باعث کاهش فعالیت بنگاه‌ها و در نتیجه افزایش قراردادهای غیررسمی یا حتی اخراج نیروی کار شود. به نظر می‌رسد تعادل ناکارا در بازار کار بیش از آنکه از متغیرهای این بازار تاثیر بپذیرد، ناشی از ناکارایی تعادل کلی عرضه و تقاضا در اقتصاد ایران به‌دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست اقتصادی است که همواره بازارهای دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برنامه‌های بانک مرکزی برای سال ۹۸

عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی ایران، در پیامی به‌مناسبت سال جدید اعلام کرده است که در سال ۱۳۹۸، در حد توان، ارزش پول ملی را حفظ خواهد کرد. او همچنین گفته است که با وجود تداوم فشارها، بانک مرکزی تسلط لازم را بر بازار ارز دارد. او به سیاست‌هایی مانند تشکیل بازار متشکل ارزی و ارتباط با همسایگان و دیگر شرکای تجاری برای تسهیل مبادلات ارزی اشاره کرده و گفته است که به همین علت، بانک مرکزی سال آینده قدرت دخالت بیشتری در بازار ارز در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی پیدا خواهد کرد. او با اذعان به فشار شدید تورمی در سال جاری، آن را ناشی از شوک ارزی و رو به فروکش کردن ارزیابی کرده و گفته است که با راه‌اندازی عملیات بازار باز و ساماندهی اضافه‌برداشت بانک‌ها در کنار اصلاح نظام بانکی با طرح‌هایی مانند ادغام بانک‌های نظامی و اصلاح ترازنامه بانک‌ها، روند رشد تورم در سال آتی کندتر هم خواهد شد.

بسیاری از کارشناس‌های اقتصادی اما با دیده تردید به این برنامه‌ها می‌نگرند. حفظ یا افزایش ارزش پول ملی با ارتقای وضعیت اقتصادی و دیپلماسی بین‌المللی امکان‌پذیر است و کنترل دستوری بازار ارز، درنهایت مانند تجربه دو جهش ارزی در سال‌های اخیر، تنها به تاخیر در جهش بعدی قیمت می‌انجامد. اصلاح نظام بانکی ایران نیز به گواه بسیاری از اقتصاددان‌ها نیاز به منابع مالی بیرونی برای تزریق به بانک‌های مشکل‌دار دارد و ادغام به‌تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند. حال باید دید با توجه به پیش‌بینی‌ نهادهای مختلف پژوهشی داخلی و خارجی از رکود تورمی و کسری بودجه دولت در سال آینده، برنامه‌های رییس بانک مرکزی تا چه حد اجرایی خواهد بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More