شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

زنگنه: چاره‌ای جز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت سوخت نیست

 

وزیر نفت ایران می‌گوید چاره‌ای جز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت سوخت نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، بیژن زنگنه چهارشنبه دهم بهمن پیرامون سرنوشت سهمیه‌بندی سوخت و طرح مطالبی از سوی برخی از نمایندگان مبنی بر این‌که وزیر نفت در این زمینه رویکرد مخالفی داشته، با تاکید بر این‌که «من در این زمینه به هیچ وجه رویکرد مخالفی نداشتم»، گفت: روز یکشنبه نمایندگان در کمیسیون تلفیق برای چندین سناریوی مختلف درباره‌ی سهمیه‌بندی سوخت رأی‌گیری کردند اما هیچکدام رای نیاوردند.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا این اتفاق به معنای آن است که بنزین دیگر سهمیه‌بندی نمی‌شود، گفت «هنوز نمی‌دانم که چه خواهد شد. غیر از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت راه دیگری در زمینه سوخت نداریم».

او همچنین در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت سوخت تا چه میزان منطقی خواهد بود، گفت «تا میزانی که مردم تحمل کنند».

اظهارات زنگنه درباره سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در حالی است که وی آذرماه سال جاری اعلام کرده بود «سهمیه‌بندی و تغییر قیمت بنزین در دستور کار نیست».

مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی با اتنتشار گزارشی اعلام کرد دولت در لایحه بودجه سال آینده ۱۴۲ هزار میلیارد تومان منابع برای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در نظر گرفته است که نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۷ رشد ۴۴ درصدی داشته است.

بخشی از این منابع مربوط به درآمدهای محصولات نفتی (سوخت) می‌شود که افزایش چشمگیری نسبت به سال جاری نشان می‌دهد، اما دولت مشخص نکرده چگونه می‌خواهد این افزایش را عملی کند.

در قانون بودجه سال جاری، بیش از ۴۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از طریق فروش داخلی محصولات نفتی تامین خواهد شد، اما این رقم در لایحه بودجه سال آینده ۴۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. قبلا دولت بدون ارائه آمار و ارقامی گفته بود، افزایش درآمدها از فروش داخلی محصولات نفتی به خاطر افزایش میزان فروش خواهد بود نه بالا رفتن قیمت.

 

 

وزیر نفت درباره آثار تورمی افزایش قیمت سوخت گفت «بی‌هیچ شکی افزایش قیمت سوخت آثار تورمی نیز در جامعه خواهد داشت؛ تورم دو بخش دارد یکی در عدد و رقم و محاسبات و دیگری در آثار روانی آن که از نظر بسیاری آثار روانی بسیار مهم‌تر از عدد و رقم است».

بر اساس پیش‌بینی صندوق بین المللی پول، نرخ تورم در ایران طی سال جاری به حدود ۳۵ درصد خواهد رسید.

 

نامه ۷۲ نماینده در انتقاد از عملکرد زنگنه

زنگنه همچنین به نامه گلایه آمیز اخیر ۷۲ نماینده مجلس به سران قوا درباره سیاست‌های وزیر نفت گفت «به نامه ۷۲ نماینده جواب خواهیم داد، هر کسی چیزی مطرح می‌کند باید با سند باشد، فعلا جواب می‌دهیم اما حق پیگیری قضایی دارم».

روز گذشته جمعی از نماینده‌های مجلس طی نامه‌ای خطاب به مقام‌های ارشد از زنگنه انتقاد کرده بودند که با «سیاست‌های اشتباه» فرصت‌های مواجهه با تحریم‌ها را از بین برده و «همه روزنه‎های موجود جهت بی‎اثر کردن تحریم‎ها را خواسته یا ناخواسته مسدود کرده است».

یکی از موارد مورد انتقاد این نماینده‌ها، صادرات گاز به پاکستان است.

این نماینده‌ها می گویند: « عدم اجرای قرارداد انتقال گاز به پاکستان که در سال ۱۳۹۱ عملیاتی شده بود و تا سال ۱۳۹۲ بخشی از آن به اجرا درآمد با بهانه‎های واهی شخص وزیر متوقف ماند و موجب شد تا ترکمنستان با ایجاد خط لوله ملقب به تاپی از طریق افغانستان، به پاکستان و هند گاز صادر کند».

البته خط لوله «ترکمنستان-‌افغانستان-‌پاکستان-‌هند» موسوم به تاپی نیز مانند خط لوله ایران-‌پاکستان بیش از یک دهه هست که اجرایی نشده است و اصولا ساخت خط لوله هنوز آغاز نشده است تا گاز ترکمنستان به پاکستان برسد.

زنگنه می‌گوید خیلی وقت پیش قراردادهای مربوطه (صادرات گاز ایران به پاکستان) امضا شد اما پاکستانی‌ها تمایلی به اجرای آن ندارند. «از طرف ایران خط لوله تا نزدیکی مرز اجرا شده است اما پاکستانی‌ها آمادگی اجرای آن را ندارند و مشکل آنجاست که آنها به صراحت می‌گویند به دلیل فشارهایی که از خارج وارد می‌شود این آمادگی را ندارند».

زنگنه همچنین گفت در نامه نمایندگان مجلس گفته شده که روس‌ها قصد انجام این کار (ساخت خط لوله پاکستان) را داشته‌اند، اما ما نگذاشته‌ایم این در حالی است که روس‌ها هرگز تاکنون اعلام رسمی نداشته‌اند و تنها اظهار تمایل‌هایی مطرح کردند و ما نیز متقابلا اظهار تمایل بیشتری مطرح کرده‌ایم.

در نامه نمایندگان همچنین طیف وسیعی از پروژه‌های انرژی مطرح شده و سیاستهای «اشتباه» وزیر نفت را عامل شکست آنها عنوان کرده‌اند؛ از جمله توسعه یک میدان گازی و صادرات گاز به هند، یا متوقف شدن پروژه‌های نفتی چین در ایران.

زنگنه درباره‌ی وضعیت عملیات اجرایی فاز ۲ میدان نفتی یادآوران (با شرکت چینی) و میدان گازی «فرزاد ب» با شرکت هندی گفت: درباره فاز ۲ یادآوران در حال مذاکره با چینی‌ها بودیم، اما آنها فعلا حاضر به امضای قرارداد در هیچ زمینه‌ای نیستند. درباره طرح «فرزاد ب» نیز تنها ما به عنوان یک طرف قرارداد آماده اجرای تعهدات خود هستیم.

هند طی سال‌های گذشته چندین پیشنهاد برای توسعه میدان گازی «فرزاد ب» و واردات گاز از این میدان پیشنهاد داده است، اما مقامات ایران چندین بار گفته‌اند این پیشنهادها منصفانه نیست و برای ایران صرفه اقتصادی ندارد.

زنگنه می‌گوید نامه اخیر نمایندگان مجلس «فرصتی به ما داد تا برخی موارد را به مردم توضیح دهیم و برخی چیزها که پچ پچ می‌شد به طور منظم جواب داده شود».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More