شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
تا چهار ماه آتی

۲/۸ میلیون قطعه سکه طلا وارد بازار می‌شود

 

 در بازه زمانی اواخر بهمن ماه امسال تا اواسط اردیبهشت ماه سال آینده، سررسید تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده بانک مرکزی فرا می‌رسد که می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد.

به گزارش ایرنا طرح پیش‌فروش سکه با هدف کاهش التهاب از بازار در سه مرحله، در بازه زمانی بهمن پارسال تا اردیبهشت امسال انجام شد: «در این برنامه بانک مرکزی در مجموع بیش از هفت میلیون و ۶۱۷ هزار قطعه سکه پیش‌فروش کرد که حدود پنج میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه آن تا پایان امسال تحویل خریداران می‌شود و این فرآیند تحویل تا اردیبهشت ماه سال ۹۹ ادامه خواهد داشت».

ایرنا می‌افزاید تا پایان دی ماه امسال در مجموع سررسید چهار میلیون و ۳۴۵ هزار سکه پیش‌فروش شده فرا رسید و بیش از ۹۸ درصد این سکه‌ها تحویل خریداران شد.

براساس برنامه بانک مرکزی، از اواخر بهمن ماه امسال ۸۶۵ هزار سکه و در اسفندماه ۶۷۷ هزار سکه تحویل خریداران می‌شود؛ این میزان در ماه فروردین ۸۲ هزار قطعه و در ماه اردیبهشت ماه ۳۸۹ هزار سکه خواهد بود.

با این اوصاف تا پایان امسال یک میلیون و ۵۴۲ هزار قطعه سکه وارد بازار می‌شود و در ۲ ماهه نخست سال آینده این میزان یک میلیون و ۲۷۱ هزار سکه خواهد بود. به این ترتیب با پشت سر گذاشتن اردیبهشت ماه آینده، حدود هفت میلیون و ۱۵۸ هزار سکه به دست صاحبانشان خواهد رسید. 

قیمت سکه در بازار ایران همراستا با رشد قیمت دلار، افزایش داشته است و در اواخر پاییز به بالای پنج میلیون تومان رسید.

هم اکنون قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید کمی بیش از ۴ میلیون تومان است.

در ماه‌های قبل مقامات ایران برخی را به اتهام اخلال در بازار سکه بازداشت و محاکمه کرده‌اند که معروفترین آن وحید مظلومین مشهور به «سلطان سکه» بود که ۲۳ آبان ۱۳۹۷ اعدام شد.

در کیفرخواست صادر شده، وحید مظلومین به «افساد فی الارض از طریق سردستگی و تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز ارز و سکه و قاچاق عمده ارز از کشور در حد کلان» متهم شده بود.

۱۵ بهمن ماه، ایران همچنین آغاز طرح پیش‌فروش سکه از روز سه‌شنبه خبر داد.

شورای جهانی طلا نیز اخیرا در گزارش سالانه خود اعلام کرد ایرانی‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۶۱ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم شمش و سکه طلا خریداری کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۷ بیش از سه برابر شده است.

جزئیات آمارهای شورای جهانی طلا نشان می‌دهد، بعد از خروج آمریکا از برجام تقاضا برای خرید شمش و سکه طلا در ایران به شدت اوج گرفته، اما در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ (پاییز) نسبت به سه ماهه سوم (تابستان)، مقداری فروش کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More