شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش ربیعی به خبر ارسال ۹ تن شمش طلا از ونزوئلا به ایران: به کسی ارتباط ندارد

 

با وجود آن‌که پیشتر وزارت امور خارجه ایران دریافت شمش طلا از ونزوئلا را رد کرده بود علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت،‌ بدون رد مستقیم این موضوع گفت روابط ایران و ونزوئلا به هیچ کشور سومی ارتباط ندارد.

ربیعی روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه طی یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره ارسال شمش طلا به ایران با هواپیمایی ماهان در ازای بازسازی صنعت نفت ونزوئلا گفت: «روابط ایران و ونزوئلا یک روابط قانونی بوده و بر مبنای توافق دو دولت شکل گرفته است و به هیچ کشور ثالثی ارتباط ندارد.»

سخنگوی دولت ایران در ادامه گفت تعامل میان ایران و ونزوئلا «بر مبنای اصول حقوق بین‌الملل» شکل گرفته و به سایر کشورها ارتباط ندارد.

ربیعی همچنین گفت که آمریکا روی این خبر «فضاسازی رسانه‌ای» ایجاد می‌کند.

پیشتر الیوت ایبرمز،‌ نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ونزوئلا، گفته بود که ونزوئلا احتمالا برای بازسازی صنعت نفت خود به ایران طلا می‌دهد.

خبرگزاری بلومبرگ نیز روز ۱۱ اردیبهشت‌ماه در گزارشی نوشته بود دولت ونزوئلا که با خزانه خالی مواجه شده برای ترمیم صنایع فرسوده نفتی خود به کمک ایران، مجبور به پرداخت دستمزد با شمش‌های طلا شده است.

بلومبرگ به نقل از منابعی که اطلاعات دست‌ اول از این موضوع داشتند ارزش طلاهای ارسالی در ماه میلادی آوریل را معادل ۵۰۰ میلیون دلار عنوان کرده بود.   

از سوی دیگر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در همین زمینه در یک توییت نوشته بود: «اراذل و اوباش مادورو ۹ تن شمش طلا را غارت کرده و آن را به رژیم ایران دادند. سردسته دزدهای جهان با بزرگترین حامی تروریسم دولتی در جهان شریک شده‌اند.»

با این حال عباس موسوی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران،‌ دریافت طلا از ونزوئلا  را رد کرده و سخنان مطرح‌شده در این‌باره را زمینه‌سازی برای «اعمال فشار بیشتر» بر ونزوئلا و اخلال در روابط تهران و کاراکاس عنوان کرده بود.

ونزوئلا صاحب بیشترین ذخائر نفتی اثبات‌شده در جهان است، اما به گفته تحلیلگران، تولید نفت در این کشور به علت فساد و نبود سرمایه‌گذاری بسیار پایین‌تر از ظرفیت تولید است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More