شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز اعتصاب غذای۷۲ تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان در زندان تهران بزرگ

دست‌کم ۷۲ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های آبان ماه محبوس در زندان تهران بزرگ با انتشار نامه‌ای اعلام کردند در اعتراض به مخالفت مقام‌های زندان با مرخصی اضطراری‌شان در وضعیت شیوع گسترده کرونا در زندان، از صبح یک‌شنبه ۲۶ مرداد ماه دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ماه ۹۸ در نامه خود تاکید کردند «این اعتصاب در اعتراض به نقض حقوق زندانیان سیاسی و اصرار بر به زنجیر کشیدن مردم عدالت‌خواه در این شرایط اسفناک بهداشتی و در این زندان دور افتاده و فاقد استانداردهای لازم برای نگهداری انسان است.»

در میان این ۷۲ زندانی سیاسی اعتراضات آبان ماه، نام سعید تمجیدی، امیرحسین مرادی و محمد رجبی سه تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ماه نیز دیده می‌شود که  پس از صدور و تایید حکم اعدام‌شان، کاربران توییتر با هشتگ «اعدام نکنید» گسترده‌ترین اعتراض مجازی در توییتر فارسی علیه جمهوری اسلامی را برگزار کرده و خواهان لغو احکام اعدام شدند.

آنها با تاکید براینکه «هیچ یک از ما مجرم نیستیم و اعتراض حق ماست»، نوشتند: «مجرم آنها هستند که باعث گرانی و اوضاع فاجعه بار اقتصادی شدند. ما حقوق خود و مردم آسیب دیده را مطالبه کردیم. ما زندگی را مطالبه کردیم و محکوم به مرگ تدریجی در این تبعیدگاه شده‌ایم. جایی که فاقد امکانات اولیه برای زیستن انسان است.»

این زندانیان سیاسی با بیان اینکه «وضعیت بهداشتی این زندان[زندان تهران بزرگ] با توجه به شیوع ویروس کرونا خطرآفرین‌تر از پیش شده است»، افزودند که «با توجه به تجمع و فشردگی بیش از حد که هرگز فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود. به همین سبب جان هزاران انسان در این زندان در خطر است.»

در بخشی از این نامه زندانیان سیاسی با اشاره به دستور کلی رییس قوه قضاییه برای مرخصی زندانیان به دلیل شیوع کرونا، تاکید کردند که با این حال «امین وزیری، نماینده دادستانی و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی با این مرخصی اضطراری که می‌تواند زندگی ما را نجات دهد مخالفت کرده و صراحتا در پاسخ به پدران و مادران ما که می‌گویند چرا نان‌آوران ما را محبوس کرده‌اید، می‌گویند باید از گرسنگی بمیرید.»

بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ همچنین تاکید کردند که «با اعتصاب مردن را به مرگ در اثر ابتلا به ویروسی که به سیستم ستمگر و فاسد می‌ماند، ترجیح می‌دهیم.»

اعتصاب غذای زندانیان سیاسی و عقیدتی در اعتراض به شیوع کرونا در زندان‌ها و بی‌توجهی مقام‌های قضایی و مسئولان زندان‌ها در چند روز گذشته گسترش یافته است.

در دو هفته گذشته تست کرونای شماری از زندانیان سیاسی در زندان اوین، از جمله  امیرسالار داودی و اسماعیل، و جعفر عظیم‌زاده مثبت شده است.

همزمان با آغاز اعتصاب غذای ۷۲ تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در زندان تهران بزرگ، اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد جعفر عظیم‌زاده فعال کارگری محبوس در زندان اوین که هفته گذشته تست کرونای او همراه شماری دیگر از زندانیان سیاسی مثبت شد، روز یک‌شنبه ۲۶ مرداد ماه به دلیل وضعیت نامناسب قلب و ریه، از اوین به اورژانس بیمارستان طالقانی منتقل شده است.

 

موج اعتصاب‌ غذا در میان زندانیان سیاسی

نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر زندانی، در نامه‌‌ای از زندان اوین که بامداد سه‌شنبه ۲۱ مرداد ماه در صفحه فیسبوک همسرش رضا خندان منتشر شد، اعلام کرد: به دلیل شرایط ظالمانه که ادامه‌ حبس زندانیان سیاسی را غیرممکن کرده و «با درخواست آزادی زندانیان سیاسی» دست به اعتصاب غذا زده است

پس از آن بهنام محجوبی، محمود علی‌نقی، هادی مهرانی، آبتین جعفریان و یاسین جمالی در زندان اوین و در حمایت از نسرین ستوده و در اعتراض به وضعیت نامناسب زندانیان مبتلا به كرونا، اعتصاب غذا کردند.

علاوه براین یک منبع آگاه به ایران اینترنشنال گفت که رضا مهرگان، زندانی سیاسی و از امضاکنندگان بیانیه استعفای علی خامنه‌ای، از چهار روز قبل در اعتراض به بدرفتاری ماموران با او و دیگر زندانیان اعتصاب غذا کرده است.

همچنین مجید اسدی، روز اول مرداد ماه سال جاری پس از از زندان رجایی شهر کرج به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و دست به اعتصاب غذا زده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More