شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یکی از بازداشتی‌های آبان در کلاب‌هاوس: مهره کمرم را در بازجویی شکستند

گروهی از بازداشت‌های اعتراضات آبان ۹۸ در اتاقی با عنوان بی‌صدایان آبان در کلاب‌هاوس که حساب توییتری «‌۱۵۰۰ تصویر» برگزار کرده بود، روایت‌های خود را از دوره بازداشت و زندان بازگو کردند.

مهدی نقدی از بازداشتی‌های آبان گفت: «در حالی‌که مهمان داشتم، ساعت ۱۲.۳۰ شب، ماموران به منزل ما ریختند، همسرم چهار ماهه باردار بود، هنگام باز کردن در خانه ماموران در را به شدت هل دادند و همسرم پرت شد و فرزندم سقط شد. در زندان هیچ آشنایی نداشتیم که باید چکار کنیم. اذیت و آزار زیاد بود. خانواده‌ها پیگیر وضعیت می‌شوند اما پاسخی نمی‌گرفتند. برخی خانواده‌ها توان مالی برای پرداخت هزینه‌های مختلف را نداشتند. در زندان مواد مخدر از آب نوشیدنی راحت‌تر در دسترس بود.»

یکی از افراد با ارایه روایتی از وضعیت بازداشت‌های آبان در زندان عادل‌آباد شیراز گفت: «وضعیت بازداشتی‌‌ها در زندان عادل آباد اصلا مناسب نبود، بازداشت‌ها در چهار اتاق بودند، ظرفیت این اتاق‌ها نهایت ۶۰ تا ۷۰ نفر با کف خواب‌ها بود، اما حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ نفر بازداشتی در این اتاق‌ها بودند. قرنطینه  چهار کابین تلفن داشت و خیلی‌ها نمی‌توانستند تا چندین روز تماس بگیرند، تا چند روز اول آب نداشتند و وضعیت غذا بد بود، همین باعث اعتصاب غذای زندانیان شد که آنها را تقسیم کردند و شورش سال ۹۹ در عادل آباد هم در ادامه همین اعتراض‌ها بود.»

فایل صوتی نوید لطیفی یکی از بازداشت‌شدگان آبان در اتاق پخش شد. این بازداشتی با اشاره به اینکه توسط امنیت گیشا بازداشت شده بود، گفت: «با چشم بند من را منتقل کردند و نمی‌دونم اصلا کجا نگهداری می‌شدم، دو بار بازپرس اعترافات من را نپذیرفت و من را برگرداند انفرادی.»

لطیفی در بخش دیگری از این فایل صوتی گفت: «به من دستبند و پابند زدند و با من فوتبال بازی کردند، با چوب و چماق، لگد من را بارها زدند، مهره پایین کمرم را شکستند. می‌گفتند آنچه را که ما می‌گوییم بنویسیم و امضا کن که می‌گفتم من این اقدامات را نکردم. ۲۴ روز اجازه تماس به من ندادند و در آخر به خاطر تماس با خانواده اعتراف کردم که در تماسم متوجه شدم مادرم به دلیل نگرانی به کما رفته است.»

این بازداشتی آبان تاکید کرد «در زندان در تیپ پنج بودیم و شرایط بد بود، خودمان رسیدگی کردیم و شرایط را برای زندگی در آن بهبود دادیم، اما ما را به تیپ دو منتقل کرده‌اند و مالی‌ها را به تیپ پنج بردند، تیپ دو پر از ساس است، انگار فراموش شده‌ایم.»

محمد ترکمانی از دیگر بازداشت‌شدگان آبان که در حال گذراندن  پنج سال حبس است، در پیام صوتی گفت: «به دلیل انتقال غیر قانونی به بند دیگری از ۱۲ خرداد اعتصاب غذای خشک کرده‌ام و بازداشت‌ها در چهار اتاق بودند نهایت ۶۰ تا ۷۰ نفر با کف خوابی، ۱۰۰ تا ۱۱۰ نفر کل قرنطینه چهار کابین تلفن داشت، تا چند روز اول آب نداشتند و وضعیت غذا بد بود حکم سنگین داشتند. هنوز خیلی از اسامی بازداشتی‌ها شنیده نشده تا وقتی به سلول بازنگردم به اعتصابم ادامه می‌دهم.»

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More