شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز بازگشایی واحدهای صنفی و ادارات در ایران؛ مبارزه با کرونا از طریق پروتکل و پلمب

همزمان با آغاز فعالیت‌های اقتصادی در استان‌های مختلف از روز شنبه بیست و سوم فروردین ماه، ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت گفت که «ما اطمینان صد درصد داریم که مرحله جدید طرح فاصله‌گذاری هوشمند و پروتکل‌های فعالیت اصناف موفقیت‌آمیز خواهد بود» و هر واحدی که پروتکل‌ها را رعایت نکند،  پلمب می‌شود.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران که پیشتر در خصوص شیوع بیشتر کرونا در صورت بازگشایی فعالیت‌ها هشدار می‌دادند بعد از پاسخ هفته گذشته روحانی به انتقاد وزیر بهداشت در این خصوص و تاکیدش بر لزوم بازگشایی فعالیت‌ها بعد از بیستم فروردین ماه، اقدام با تدوین پروتکل‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به کرونا برای مشاغل مختلف کردند.

این درحالی است که تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، جمعه شب باردیگر هشدار داد که کشورها باید در لغو محدودیت‌ها و آغاز فعالیت‌های اقتصادی محتاط باشند. او گفت که رفع محدودیت‌های اعمال شده برای کنترل شیوع کرونا می‌تواند به شدت شدت گرفتن ابتلا به این ویروس مرگبار منجر شود.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت اما گفت: «با توجه به هماهنگی صورت گرفته با اصناف و همکاری کامل مردم و اصناف در گذشته، ما اطمینان صد درصد داریم که مرحله جدید طرح فاصله‌گذاری هوشمند و پروتکل‌های فعالیت اصناف موفقیت‌آمیز خواهد بود.»

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه «ما برای ۱۲ هزار نوع شغل، ۹۸ نوع پروتکل تهیه کردیم»،  گفت: «اجرای شیوه‌نامه فعالیت اصناف در سامانه تعیین شده بسیار آسان است و بیش از سه تا پنج دقیقه وقت افراد را نمی‌گیرد و در این سامانه یک کیوآر کد [قر‌کد]  به فرد داده می‌شود.»

حریرچی تاکید کرد که  طرح بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی با فاصله‌گذاری هوشمند با «قاطعیت کامل اجرا می‌شود و از صبح شنبه بیست و سوم فروردین ماه، اگر کسی این کیوآر کد نداشته باشد و شروع به فعالیت کند، آن محل پلمب خواهد شد و هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست.»

او گفت که اجرای این طرح و نظارت و قاطعیت در اجرای آن، نخست برای حفظ سلامت خود شاغلان و صاحبان مغازه‌ها و واحدهای صنفی، بعد برای حفظ سلامت مراجعان و مشتری‌ها و بعد نیز برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کل جامعه است.

معاون وزیر بهداشت ایران البته گفت که ما سلامت مردم را فدای هیچ چیز نمی‌کنیم و در جریان اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند، بازگشایی تدریجی اصناف را خواهیم داشت، اما همزمان ارزیابی‌های متعددی خواهیم داشت و اجازه نخواهیم داد کوچکترین لطمه‌ای به سلامت عمومی مردم وارد شود. حریرچی گفت که این درست است که موارد ابتلا به کرونا کم شده اما روز جمعه بیست و دوم فروردین ماه به تنهایی در تهران ۳۵۰ بیمار جدید بستری شدند بنابراین نباید باید بسیار مراقب باشیم.

همزمان علیرضا رییسی، معاون بهداشت در وزارت بهداشت ایران نیز طی بخشنامه‌ای با عنوان «گام دوم مبارزه با کرونا و فاصله‌گذاری هوشمند» به قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، بازگشایی واحدهای صنفی کم خطر بعد از ثبت‌نام در سامانه سلامت را بلامانع عنوان کرد و گفت واحدهای صنفی با ثبت‌نام راهنما و الزامات سلامت محیط کار، شاغلین و مشتریان را دریافت می‌کنند.

رییسی تاکید کرد که با شروع دوباره فعالیت‌های بازرسان بهداشت و محیط همراه با بازرسان اتاق اصناف و تعزیرات و ماموران نیروی انتظامی به واحدهای صنفی مراجعه و در صورت عدم ثبت‌نام فعالیت آن واحد صنفی را متوقف و تعطیل می‌کنند.

از سوی دیگر ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت گفت که «حمل و نقل عمومی» و «مشاغل» به عنوان عنوان دو عامل اصلی انتقال ویروس کرونا در ایران بستر نیمی از موارد ابتلا به کرونا بوده‌اند. او گفت که مهمترین عامل انتشار ویروس کرونا در ایران حمل‌ونقل عمومی است که ۲۶/۵  درصد انتقال ویروس از این طرق بوده است و پس آن دو عامل اصلی دیگر انتقال یعنی مشاغل با ۲۳ درصد و مدارس با ۱۱/۵  درصد قرار دارند.

مواردی چون برچسب زدن صندلی‌های اتوبوس‌ها و نشان‌گذاری در ایستگاه‌ها و کابین‌های مترو نیز از اقداماتی است که در برخی شهرها برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی صورت گرفته است اما مشخص نیست این اقدامات تا چه حد می‌تواند جلوی سرعت بالای سرایت کرونا و شیوع گسترده آن را سد کند.

روحانی فقط ساعاتی قبل از بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی طی تماسی تلفنی با محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، از او خواست تا گزارشی از وضعیت حمل ونقل عمومی و تردد در جاده‌ها را برای شرایط فاصله‌گذاری هوشمند در جلسه آینده ستاد ملی مدیریت کرونا ارائه کند؛جلسه‌ای که دست‌کم قرار است دو روز دیگر برگزار شود.

این دستور حسن روحانی از آن حکایت دارد که دولت و همچنین ستاد ملی مدیریت کرونا که اکنون ریاست آن را خود روحانی بر عهده دارد، به جز تدوین تعدادی پروتکل، ارزیابی دقیقی از تمهیدات عملی برای ایجاد فاصله‌گذاری در حمل و نقل عمومی و در خود واحدهای صنفی و نتایج آن ندارند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More