شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز مذاکرات دو جانبه نخست‌وزیر ژاپن با رییس‌جمهور ایران در تهران

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، روز چهارشنبه  وارد تهران شد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ژاپن پس از مراسم استقبال رسمی در کاخ سعد‌آباد،  مذاکرات دوجانبه را آغاز کردند.

آبه در بدو ورود به فرودگاه تهران با استقبال محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران مواجه شد.  مراسم استقبال از او به طور رسمی با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر چهارشنبه، ۲۲ خرداد در کاخ سعدآباد برگزار شد.

نخست وزیر ژاپن پس از دیدار با روحانی، صبح روز پنج‌شنبه نیز با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

این اولین سفر یک نخست وزیر ژاپن به ایران پس از انقلاب ۵۷ است. همچنین اهمیت این سفر با افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا دوچندان شده است.

پیش از ورود آبه به تهران، ظریف با کونو تارو وزیر امورخارجه ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در این دیدار بار دیگر آمریکا را به «جنگ و تروریسم اقتصادی» علیه جمهوری اسلامی ایران متهم کرد و گفت: «جنگ اقتصادی را با ملت ما آغاز کرده‌اند و روزانه هم با تبلیغات و نفرت‌پراکنی‌های آمریکایی‌ها مواجه هستیم.»

وزیر امورخارجه ژاپن نیز در این دیدار از آمادگی کشورش برای «کاهش تنش» در منطقه خبر داد.

پیشتر نخست وزیر ژاپن پیش از ترک توکیو به مقصد تهران، ابراز امیدواری کرده بود که گفت‌وگو و دیدار با مقام‌های ایران به گونه‌ای پیش رود که تنش‌ها در منطقه خاورمیانه را کم کند.

نخست وزیر ژاپن با تاکید بر این که «تنش‎ها در خاورمیانه نگران کننده است»، گفت که ژاپن تا حد ممکن برای صلح و ثبات در خاورمیانه  تلاش خواهد کرد.

نخست وزیر ژاپن چند روز پیش از سفر به تهران میزبان دونالد ترامپ بود و پیش از سفر به تهران بار دیگر رئیس جمهوری آمریکا تلفنی گفت و گو کرد. علاوه بر این نخست وزیر ژاپن پیش از سفر به تهران با نخست وزیر اسرائیل، و رهبران عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز تلفنی گفت‌وگو کرده است.

در ایران، سفر نخست وزیر ژاپن به دو گونه تفسیر شده است. برخی از این سفر استقبال کرده‌اند و برخی دیگر مثل صدا و سیما نظر متفاوتی دارند.

محسن امین‌زاده، معاون وزیر امورخارجه ایران در دوره اصلاحات، گفته است: «من از لحن مخالفان گفت‌وگو با آمریکا در ایران، از جمله لحن صداوسیما نسبت به سفر نخست‌وزیر ژاپن واقعاً متأسف شدم. آنان حتی در مورد استفاده حداکثری از ابزار دیپلماتیک برای پیروزی در مقابل فشارهای بی‌مانند آمریکا هم درک کاملاً غلطی دارند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More