شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استقبال واشنگتن از نقش ژاپن؛ توافق جدید می‌خواهیم

در آستانه سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران، مارک دوبوویتز،‌ مدیرعامل اجرایی «اندیشکده دفاع از دموکراسی» و از حامیان تحریم علیه ایران، با تایید میانجی‌گری ژاپن، از نقش این کشور استقبال کرده است. همزمان جان بولتون،‌ مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز از «توافق جدید» سخن گفته است.

دوبوویتز در توییتی که روز پنجشنبه، ۱۶ خرداد منتشر کرده، با اشاره به اخبار رسمی سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران، نوشته که «واشنگتن از نقش ژاپن در مشاجره ایران و آمریکا با سفر آبه به تهران استقبال می‌کند.»

دوبوویتز از حامیان تشدید تحریم‌ها علیه ایران و منتقدین برجام در دولت باراک اوباما بوده است. او پیشتر برجام را از آن جهت که برنامه‌های موشکی و فساد اقتصادی حکومت در ایران را در بر نمی‌گرفت نقد کرده بود.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها یک اندیشکده نومحافظه‌کار است که در واشنگتن قرار دارد و در حوزه‌های امنیت ملی و سیاست خارجی فعالیت می‌کند.

 

استقبال ایران و آمریکا از سفر آبه به تهران

امروز سخنگوی دولت ژاپن خبر سفر آبه شینزو به تهران در ماه جاری میلادی را تایید کرد. او گفت که آقای آبه بین روز‌های ۲۲ تا ۲۴ خرداد به تهران سفر خواهد کرد.

قرار است در این سفر او با علی خامنه‌ای، رهبر و حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری ایران، دیدار و رایزنی کند. رسانه‌ها از میانجی‌گری آبه بین تهران و واشنگتن خبر داده‌اند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، پیش از این در سفر خود به ژاپن تایید کرده بود که از سفر آبه برای میانجی‌گری به تهران استقبال می‌کند.

عباس عراقچی،‌ معاون وزارت امور خارجه روز گذشته اعلام کرد که امیدوار است با سفر آبه به تهران «تنش‌ها در منطقه کاهش یابد.» پیشتر آقای آبه از علاقه به ایفای نقش برای کاهش تنش‌ها بین تهران و واشنگتن سخن گفته بود.

با این حال،‌ علی خامنه‌ای، روز سه‌شنبه، ۱۴ خرداد، درباره مذاکره با آمریکا گفت: «زرنگ‌بازی سیاسی ترامپ مسئولان جمهوری اسلامی را فریب نمی‌دهد.»

 

بولتون: توافق جدید می‌خواهیم

همزمان با انتشار رسمی خبر این سفر،‌ جان بولتون،‌ مشاور امنیت ملی ترامپ نیز که در لندن به سر می‌برد، اعلام کرد که «تغییر رژیم سیاست رییس‌جمهوری نیست. ما یک توافق جدید می‌خواهیم.»

او با اشاره به تاکید رییس‌جمهوری آمریکا بر مذاکره با ایران اضافه کرد «اما آن‌ها (ایران) باید بدانند که قرار نیست ما تهدیدهای آن‌ها درباره بستن تنگه هرمز را بپذیریم.»

او همچنین با اشاره به شکل‌گیری برجام گفت: «در زمان دولت باراک اوباما ایرانی‌ها فکر کردند ما را در جیب خودشان دارند،‌ پس دیگر از ما نترسیدند.» بولتون هشدار داد که ایرانی‌ها حالا «باید نگران باشند که اگر کاری کنند، باید هزینه آن را بپردازند.»

او همچنین اظهار کرد که «همه می‌گفتند تحریم اثر نخواهد کرد، اما ما نشان داده‌ایم که می‌توانیم این را به روش خودمان انجام دهیم.»

از سوی دیگر،‌ برنی سندرز،‌ سناتور سوسیال دموکرات در آمریکا،‌ امروز با انتقاد به افزایش تنش دولت ترامپ با تهران در توییتی نوشت: «رییس‌جمهوری می‌تواند با پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای که سال گذشته از آن خارج شد، نشان دهد که در دیپلماسی جدی است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More