شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمار رسمی مرگ‌ومیر روزانه کرونا در ایران دوباره سه رقمی شد؛ وضعیت قرمز در ۷ استان

 

هم‌زمان با سه رقمی شدن دوباره آمار رسمی مرگ‌ومیر روزانه ناشی از ویروس کرونا در ایران،‌ دست‌کم در هفت استان‌ وضعیت«قرمز» اعلام شده و گزارش‌هایی از کمبود امکانات برای نگهداری بیماران منتشر می‌شود.

سیماسادات لاری،‌ سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، روز یکشنبه ۲۵ خردادماه گفت: «در طول ۲۴ ساعت گذشته،‌ ۱۰۷ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به هشت‌ هزار و ۸۳۷ هزار نفر رسید.»

به گفته او،‌ تعداد مبتلایان طی یک روز اخیر،‌ دو هزار و ۴۷۲ مورد بوده که از میان آن‌ها ۸۶۴ نفر بستری شده‌اند.

لاری همچنین قرمز شدن شرایط در هفت استان‌ از جمله آذربایجان غربی، ‌هرمزگان،‌ خوزستان،‌ کردستان، کرمانشاه، ‌سیستان و بلوچستان و بوشهر را تایید کرد.

در شمال کشور هادی حق‌شناس،‌ استاندار گلستان، از ابتلای ۵۷ درصد مردم گرگان،‌ مرکز این استان، به کرونا خبر داده و گفته است: «بسیاری از مردم متوجه ابتلا به این ویروس نشدند.»

در جنوب کشور نیز موسی احمدی، عضو مجمع نمایندگان بوشهر، اعلام کرده وضعیت این استان از هشدار به «قرمز» رسیده است. او گفت با وجود درخواست قبلی نمایندگان برای ملاحظات در این خصوص توجهی به آن نشد.

احمدی همچنین نسبت به کمبود امکانات درمانی و آزمایشگاهی در جنوب این استان هشدار داد.

از سوی دیگر مسعود مردانی،‌ عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا،‌ اشاره کرده که شمار کودکان مبتلا به این بیماری نیز افزایش یافته است. او «افزایش حضور کودکان در مکان‌های اجتماعی» را دلیل این موضوع دانسته است.

افزایش صعودی شمار مبتلایان و سه رقمی شدن آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در حالی است که طی هفته‌های گذشته بازگشایی اماکن عمومی، اداری، مذهبی و آموزشی با دستور دولت همچنان ادامه یافته است. 

با این حال،‌ مسئولان محلی در استان‌ها و مقام‌های وزارت بهداشت از «عدم توجه مردم» به هشدارها و پروتکل‌های انتقاد کرده و آن را دلیل شیوع مجدد عنوان می‌کنند.

حسن روحانی که پیش از این از «تامین نیاز داخلی» در زمینه مقابله با کرونا،‌ فضای کافی در بیمارستان‌ها و همچنین لزوم بازگشت فعالیت‌های اقتصادی سخن گفته بود، روز شنبه اعلام کرد: «امکانات پزشکی محدود است. اگر به پیک بیماری برگردیم مجبوریم همه گشایش‌هایی که ایجاد می‌کنیم را ببندیم.»

بنا بر اعلام وزارت بهداشت،‌ تاکنون پس از انجام حدود یک میلیون و ۲۴۴ هزار آزمایش ابتلای ۱۸۷ هزار و ۴۲۷ نفر به کووید-۱۹ تایید و ثبت شده است.

وضعیت  سلامتی دو هزار و ۷۸۱ نفر از این بیماران وخیم‌تر است و در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

هفته گذشته،‌ احسان مصطفوی،‌ عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ وزارت بهداشت، هشدار داده  بود که بر اساس یافته‌ها احتمالا حدود ۱۵ میلیون نفر در ایران به ویروس کرونا آلوده شده‌ باشند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More