شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا دو نهاد و ۴۵ فرد مرتبط با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را تحریم کرد

 

آمریکا دو نهاد و ۴۵ فرد مرتبط با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را به اتهام دست داشتن در تهدید مخالفان در داخل و خارج ایران در فهرست تحریم‌های ثانویه خود قرار داد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) روز پنجشنبه ۲۷ شهریورماه اعلام کرد گروه سایبری «ای‌پی‌تی‌-۳۹» و ۴۵ فرد مرتبط با آن را همراه با شرکت محاسبات اطلاعاتی «رانا» تحریم کرده است.

بر اساس گزارش این وزارتخانه،‌ شرکت رانا پوششی برای دستگاه اطلاعاتی حکومت ایران است که در قالب یک کارزار، سال‌ها مخالفان جمهوری اسلامی و شرکت‌های بین‌المللی فعال در بخش مسافرتی را هدف حمله سایبری قرار می‌داده است.

استیون منوچین،‌ وزیر خزانه‌داری آمریکا، در این زمینه گفت: «رژیم ایران از وزارت اطلاعاتش به عنوان ابزاری برای هدف قرار دادن غیرنظامیان، شرکت‌های بی‌گناه و همچنین پیش بردن برنامه بی‌ثبات‌کننده‌اش در سراسر جهان استفاده می‌کند.»

منوچین افزود: «آمریکا مصمم است با کارزارهای سایبری که برای تخریب امنیت و تحمیل خسارت به بخش مسافرتی بین‌المللی به کار می‌روند، مقابله کند.»

هم‌زمان، پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) اطلاعاتی درباره جزییات مربوط به شرکت ای‌پی‌تی-۳۹ را در یک بیانیه هشدار عمومی مورد اشاره قرار داد. 

در این بیانیه، به هشت مجموعه بدافزاری که از سوی وزارت اطلاعات در ایران و از طریق شرکت رانا به کار گرفته می‌شد، اشاره شده است.

بر اساس این گزارش، رانا برنامه‌های نفوذ رایانه‌ای و بدافزار علیه مخالفان، از جمله دولت‌های خارجی و اشخاص، را به نفع حکومت ایران به کار گرفته بوده است.

این ۴۵ فرد تحریم‌شده در رانا در جایگاه‌هایی از جمله مدیر، برنامه‌ریز و کارشناسان هک‌ دارند و بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، از مداخلات سایبری وزارت اطلاعات علیه شبکه‌های مشاغل بین‌المللی، موسسات حمل و نقل هوایی و اهداف دیگری که وزارت اطلاعات آنها را تهدید می‌دانست، حمایت می‌کردند.

بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا اشاره کرده رانا به نمایندگی از وزارت اطلاعات از ابزارهای مخرب نفوذ سایبری استفاده می‌کرد تا بر شهروندان ایرانی به ویژه مخالفانی از جمله روزنامه‌نگاران، کارمندان سابق دولت، فعالان محیط زیست، پناهندگان،‌ دانشجویان و اعضای هیات علمی و سازمان‌های غیردولتی نظارت کند و آنها را هدف هجمه خود قرار دهد.

به نوشته  این وزارتخانه،‌ برخی از این افراد قبلا بازداشت هم شده‌اند. 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز با اشاره به این تحریم‌ها نوشت:«ما به افشا کردن رفتار شنیع ایران ادامه می‌دهیم و هرگز از حفاظت از کشورمان و متحدانمان در برابر هکرها کوتاه نخواهیم آمد.»

 

تحریم دو شرکت تحت مالکیت حزب‌الله لبنان

وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین به موازات تحریم‌های جدید علیه حکومت ایران، دو شرکت مستقر در لبنان را به دلیل ارتباط با حزب‌الله تحت تحریم قرار داد.

بر اساس گزارش اوفک،‌ این دو شرکت در مالکیت حزب‌الله بوده و از سوی آن کنترل و هدایت می‌شوند.

علاوه بر این‌ سلطان خلیفه اسعد،‌ عضو شورای اجرایی حزب‌الله که با این دو شرکت در ارتباط است نیز تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

منوچین در این زمینه گفت: «به شرکت‌های مرتبط با این سازمان تروریستی از طریق سوء استفاده حزب‌الله از اقتصاد لبنان و دخالت مقامات فاسد لبنانی، قراردادهای دولتی تعلق می‌گیرد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More