شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا مجتبی خامنه‌ای و برخی نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی را تحریم کرد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا همزمان با چهلمین سالگرد اشغال سفارت این کشور در تهران، ۹ نفر از نزدیکان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و همچنین ستاد کل نیروهای مسلح ایران را وارد فهرست تحریمی خود کرد.

فهرست جدید «اتباع خاص متمایز شده» شامل مجتبی خامنه‌ای، یکی از فرزندان خامنه‌ای، محمد محمدی گلپایگانی، رییس دفتر خامنه‌ای، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل او، و وحید حقانیان،  معاون امور ویژه دفتر خامنه‌ای، است.

ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، و دو تن از فرماندهان سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی به نام‌های غلام‌علی رشید و حسین دهقان نیز در این فهرست جدید قرار گرفته‌اند. 

همچنین نام غلامعلی حدادعادل، رییس پیشین مجلس ایران که با خامنه‌ای نسبت خانوادگی دارد، در این فهرست قرار گرفته است. 

دفتر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری اشاره‌ای به علت تحریم شدن این افراد نکرده و صرفا گفته است آن‌ها مشمول «تحریم‌های ثانویه» یا «مضاعف» قرار می‌گیرند. 

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «‌امروز وزارت خزانه‌داری مقام‌های انتصابی که حول رهبر ایران علی خامنه‌ای هستند و سیاست‌های بی‌ثبات‌ کننده او را اجرا می‌کنند، هدف قرار داد.»

او همچنین گفت این افراد با «دامنه گسترده‌ای از رفتارهای شرارت‌بار رژیم از جمله بمب‌گذاری مقر تفنگداران آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ و انفجار مرکز یهودیان در آرژانتین در سال ۱۹۹۴ و همین‌طور شکنجه و قتل‌های فراقضایی و سرکوب غیرنظامیان» مرتبط هستند.

کاخ سفید پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود مادامی که جمهوری اسلامی ایران رفتار خود را تغییر ندهد، آمریکا به اعمال تحریم علیه این کشور ادامه خواهد داد.

در این بیانیه که امروز دوشنبه مصادف با ۱۳ آبان صادر شد آمده است: «رژیم ایران به قربانی کردن شهروندان بی‌گناه به‌عنوان گروگان در روابط خارجی ناکام خود ادامه می‌دهد. مادامی که ایران دست از این رفتار و دیگر رفتارهای خصومت‌آمیز خود بر ندارد، ما به اعمال تحریم‌های فلج‌کننده ادامه خواهیم داد.» 

ده‌ها دیپلمات آمریکایی به مدت ۴۴۴ روز در ایران به اتهام «جاسوسی» گروگان نگه داشته شدند. در آن زمان خواسته گروگانگیران استرداد محمدرضا شاه پهلوی به ایران برای محاکمه بود. 

از زمان قطع روابط بین دو کشور، تنش‌ها بین دو کشور در بیشتر مقاطع رو به افزایش بوده و دولت آمریکا در مقاطع مختلف، تحریم‌ها و محدودیت‌های شدیدی علیه ایران اعمال کرده است.

طی یک سال گذشته و در پی خروج دولت آمریکا از توافق هسته‌ای برجام، تحریم‌های نفتی و بانکی آمریکا اقتصاد ایران را به شدت متاثر ساخته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More