شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا: همچنان آماده‌ایم به ایران در بحران کرونا کمک کنیم، اما خامنه‌ای رد کرده است

 

آمریکا دست‌کم برای سومین بار پیشنهادش برای کمک به ایران در مقابله با بحران کرونا را مطرح و اعلام کرد آمادگی‌اش برای کمک پابرجاست اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با آن مخالفت کرده است.

از سوی دیگر وزارت بهداشت ایران توضیح داده چرا قصد وارد کردن واکسن تولید آمریکا را ندارد.

صفحه فارسی توییتر وزارت خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه ۲۶ آذرماه نوشت: «ایالات متحده همچنان برای مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ به ایران پیشنهاد کمک می‌کند. ما نخست در ماه فوریه پیشنهاد کمک دادیم و آن پیشنهاد همچنان پا برجاست.»

در این متن اشاره شده خامنه‌ای کمک ایالات متحده را رد کرده است «زیرا اگر ایرانیان فکر کنند که آمریکا دشمن آن‌هاست، او می‌تواند در قدرت بماند».

در ادامه این پست توییتری مجددا تحریم بخش بهداشت و درمان ایران و یا کمک‌های بشردوستانه و دارو رد شده است.

آمریکا همچنین از جمهوری اسلامی خواسته پول مالیات شهروندان را به جای «تروریست‌ها در خارج کشور» برای بهبود بهداشت،‌ مدارس،‌ آب و زیرساخت‌ها برای مردم ایران سرمایه‌گذاری کند.

پیش از این نیز یک بار در در اسفندماه سال گذشته و در اوایل تشدید بحران کرونا، آمریکا به ایران پیشنهاد کمک داد اما وزارت امور خارجه ایران آن را مضحک» خواند و رد کرد.

پس از آن نیز یک بار دیگر در مهرماه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا رسما پیشنهاد کمک کشورش را تکرار و بر آن تاکید کرد. 

همزمان با سومین تکرار پیشنهاد آمریکا، در ایران وزارت بهداشت مجددا توضیح داده چرا واکسن فایزر کرونا را که تولید آمریکاست وارد نخواهد کرد.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی این وزارتخانه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اشاره کرد تامین «زنجیره سرد» برای واردات و توزیع واکسن مشکل ایران است.

او گفت: «زنجیره سرد فقط انتقال از مبدا به فرودگاه مقصد نیست،‌ بلکه کل مسیر تلقیح واکسن به گروه هدف تا یک شهر و روستای دور افتاده را شامل می‌شود.»

این مقام وزارت بهداشت به لزوم تامین امکانات برای نگهداری واکسن در دمای منفی ۷۰ درجه اشاره کرد.

مخالفت وزارت بهداشت و دولت ایران با واردات واکسن فایزر-بیون‌تک که موفقیت ۹۵ درصدی آن اعلام شده در حالیست که فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران روز چهارشنبه از دولت، مجلس و دستگاه‌‌های مسئول خواسته بود در «سریع‌ترین و کوتاه‌ترین زمان» مقدمات واردات واکسن کرونا را مهیا کنند.

 

آمادگی وزارت راه و سازمان هواپیمایی برای واردات

پیش از بالا گرفتن حواشی درباره واردات واکسن آمریکایی، هم رییس سازمان هواپیمایی کشور در روز چهارشنبه اعلام کرد مشکلی برای واردات واکسن وجود ندارد و هم وزارت راه و شهرسازی تایید کرده بود پنج فروند هواپیمای کارگو برای واردات آماده شده و بررسی میزان یخ خشک برای تعبیه در آن‌ها در حال انجام است.

اما مصطفی قانعی،‌ رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفته است که دولت ایران به سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که تصمیم ندارد واکسن کرونای ساخت آمریکا را دریافت کند.

قانعی دلیل این تصمیم را نداشتن هواپیما و امکانات حمل و نقل واکسن‌ها اعلام کرده بود.

 

تناقض‌گویی درباره تحریم

پیش از این که ایران «نگهداری در دمای سرد» را دلیل انصراف از واردات واکسن کرونا اعلام کند، مقام‌های رسمی در اظهاراتی متناقض تحریم‌ها را مساله کشور در حوزه مقابله با کرونا و تهیه واکسن عنوان کرده بودند.

رییس کل بانک مرکزی و وزیر بهداشت از جمله مقام‌هایی بودند که کارشکنی و بسته بودن راه‌های تبادل بانکی برای خرید واکسن را مورد اشاره قرار دادند.

اما رییس اتحادیه واردکنندگان دارو و برخی اعضای کمیسیون بهداشت مجلس گفته بودند تحریم‌ها مانع تهیه واکسن نمی‌شود و مشکلی برای نقل و انتقال مالی برای خرید واکسن وجود ندارد.

از سویی نیز روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داده بود سخنگوی کوواکس، برنامه سازمان جهانی بهداشت برای توزیع واکسن کرونا، اعلام کرده آمریکا مجوز لازم برای پرداخت هزینه‌های واکسن از سوی ایران را دریافت کرده و منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More