شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آموزش و پرورش از سوء تغذیه و لاغری شدید ۶ تا ۷ درصد دانش‌آموزان ایران خبر داد

محمد محسن بیگی، مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش ایران، اعلام کرد اکنون «حدود ۶ تا ۷ درصد از دانش‌آموزان دچار لاغری شدید هستند که میزان این لاغری شدید در بین دانش‌آموزان دختر بیشتر از پسران است.»

بیگی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایلنا اضافه کرد تعداد دانش‌آموزان مبتلا به لاغری شدید در مناطق محروم و استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و خوزستان بیشتر است.

او تاکید کرد وزارت آموزش و پرورش فعلا آمار «لاغری شدید» دانش آموزان را گرفته‌، در صورتی که دانش‌آموزی که در سن رشد، «دچار لاغری شدید شده، سوءتغذیه هم دارد».

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش هشدار داد: «سوءتغذیه در تمرکز دانش‌آموزان، فعالیت‌های حرکتی، سوخت و ساز بدن، فعالیت‌های ذهنی، حافظه و به هم ریختگی فرمول و الگوی خواب دانش‌آموزان موثر است.»

او همچنین گفت سوءتغذیه «می‌تواند در پیشرفت یادگیری و تحصیلی اثر منفی بگذارد و باعث شود این دانش‌آموزان در حوزه تحصیلی عقب‌ماندگی بیشتری پیدا کنند.»

 

توقف توزیع شیر مدارس ایران 

به گفته این مقام آموزش و پرورش، با وجود افزایش سوء تغذیه و لاغری شدید دانش‌آموزان ایرانی به ویژه در مناطق محروم، دولت توزیع شیر را که پیش‌تر در مدارس انجام می‌شد، امسال «به طور کامل» از برنامه مدارس حذف کرد.

او با اشاره به این که «سال گذشته نیز حدود ۷۰ درصد» سهمیه شیر مدارس «به علت کمبود بودجه» حذف شده بود، گفت: «متولی این موضوع وزارت جهاد کشاورزی و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بود که پول این اقدام را تامین نکرد،‌ در نهایت توزیع  شیر در مدارس حذف شد.»

این مقام وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «اگر قرار باشد همین حداقل‌ها از جمله شیر مدارس شبانه‌روزی در مناطق محروم که قبلا تخصیص پیدا می‌کرده، حذف شود، ما قطعا در آینده مشکلات سوء تغذیه را به صورت خیلی جدی‌تری خواهیم داشت.»

 

انحراف در بودجه شیر مدارس

پیشتر علی احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی، اعلام کرده که «طی ۲ سال اخیر بودجه شیر مدارس به انحراف رفته است.»

ظفری اوایل سال تحصیلی امسال، به باشگاه خبرنگاران گفت: «یک سال به عنوان تغذیه مسیر عوض کرد و سال گذشته علی‌رغم انعقاد تفاهم‌نامه ستاد تنظیم بازار با کارخانه‌های لبنی، اما وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه اجرایی بودجه را به این امر اختصاص نداد و به کارخانه‌های لبنی بدهکار است.»

به گفته او، بر اساس طرح جهانی شیر مدارس، سالانه حداقل ۷۰ نوبت شیر باید بین دانش‌آموزان توزیع شود، اما در سال گذشته تنها در ۸ استان این کار انجام شد که اجرای آن نیز ناقص بود و تاکنون دولت با کارخانه‌های توزیع‌کننده شیر تسویه حساب نکرده است.

در حالی که وزارت آموزش و پرورش، دیگر نهادهای دولتی را مسئول توزیع نشدن شیر در مدارس معرفی می‌کند، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی تاکید کرد: «بی‌توجهی به عرضه شیر مدارس ارتباطی به گرانی شیر خام ندارد، سوء مدیریت وزارت آموزش و پرورش مانع اجرای این امر شده است.»

او گفت: «این طرح تا زمانیکه  در دست وزارت جهاد کشاورزی بود، صورت می‌گرفت.»

 

سوءتغذیه در خانوارها

علاوه بر کودکان، در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از افزایش سوءتغذیه در خانوارهای ایرانی منتشر شده است.

محمدرضا بنی طبا، مدیر روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران، خردادماه از کاهش سرانه مصرف لبنیات در ایران به ۸۰ کیلو برای هر فرد در سال خبر داد. این در حالی است که میزان این سرانه از نظر سازمان بهداشت جهانی ۱۵۰ کیلو است.  

سه ماه پیش، زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد تبعات اقتصادی کرونا سبب شده بین ۱۵ تا ۳۵ درصد خانوارها در کشور، مصرف اقلام غذایی را حذف کرده یا کاهش داده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More