شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آیا می‌توانیم بعد از واکسن دورهمی و بازدید خانوادگی داشته باشیم؟

 

با ادامه برنامه واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا در بسیاری از کشورها، به تدریج این سوال برای شهروندان مطرح می‌شود که پس از یک دوره طولانی همه‌گیری آیا پس از تزریق واکسن امکان ملاقات خانوادگی و برگزاری دورهمی‌های امن وجود دارد.

شبکه ان‌بی‌سی در گزارشی اشاره کرده که حتی با وجود واکسینه شدن با دو دوز واکسن‌های مدرنا یا فایزر هنوز هم نیاز است دستورالعمل‌های بهداشت عمومی،‌ از جمله پوشیدن ماسک،‌ را رعایت کنیم.

واکسینه شدن کامل به معنای گذشتن دست‌کم دو هفته از دریافت دومین دوز از واکسن‌های دودوزه کرونا یا یک دوز از واکسن‌های یک‌دوزه است.

در حالی که کارشناسان نظرات مختلفی در مورد ایمن بودن بعد از واکسیناسیون دارند، همه آن‌ها در یک مورد اتفاق نظر نشان می‌دهند: «ماسک را در محیط‌های عمومی از دست ندهید.»

 

آیا می‌توانم خانواده‌ام را ببینم؟

 

آنتونی فائوچی،‌ رییس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا،‌ در پاسخ به این سوال که آیا بدون رعایت برخی از دستورالعمل‌ها مثل ماسک و فاصله اجتماعی می‌توان دور همی داشت،‌ گفت «پاسخ کاملا مثبت است.»

او اضافه کرد این مشروط به این است که همه افراد در این دورهمی‌ها واکسن را کاملا تزریق کرده باشند.

فائوچی خواستار رعایت احتیاط بیشتر در صورت دریافت این واکسن فقط از سوی یکی از اطراف شد، زیرا به گفته او افرادی که واکسینه شده‌اند به طور بالقوه می‌توانند ویروس را در بینی خود داشته باشند و آن را به دیگران منتقل کنند.

او افزود: «این دلیل آن است که ما می‌گوییم تا زمانی که اکثریت قریب به اتفاق افراد واکسینه شوند و سطح ویروس بسیار پایین باشد، اگر واکسینه باشید، پوشیدن ماسک محتاطانه است.»

 

امکان انتقال ویروس

 

ان‌بی‌سی نوشته در حالی که هنوز نمی‌دانیم واکسن در چه میزان انتقال ویروس را محدود می‌کند، اما داده‌های اولیه مدرنا و آسترازنکا نشان‌دهنده محافظت متوسط در برابر ابتلای بدون علامت و در نتیجه توانایی پایین در انتشار ویروس است.

ویلیام هاناج، استادیار اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، در این زمینه گفت: «ما در مورد اینکه آیا واکسن‌ها قادر به جلوگیری از ابتلا هستند یا نه نمی‌دانیم. یعنی شما ممکن است آلوده شوید و ناخواسته آن را به دیگران منتقل کنید. این چیزی است که ما هنوز در مورد آن یاد می‌گیریم.»

 

آیا دورهمی داخل خانه امن است؟

 

متخصصان بیماری‌های عفونی نظرات مختلفی در مورد اینکه آیا در کنار هم جمع شدن با دوستان در داخل خانه امنیت دارد، بیان می‌کنند.

پیتر چین-هونگ، پزشک بیماری‌های عفونی، «حباب‌های ایمنی» متشکل از افرادی که آن‌ها هم واکسینه شده‌اند را پیشنهاد می‌کند. او می‌گوید در این حباب‌ها خانواده و دوستانی که کاملا واکسینه شده‌اند می‌توانند بدون ماسک و فاصله اجتماعی دور هم جمع شوند.

با این حال ویلیام هاناج فعلا کمی احتیاط بیشتری درباره دورهمی‌های بدون ماسک به خرج می‌دهد تا ویروس کاملا تحت کنترل جامعه در بیاید.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More