شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ستاد کرونا ۶ روز تعطیلی اعلام کرد؛ اعتراض‌ها به «فساد سازمان‌یافته» در وزارت بهداشت

 

با وجود درخواست‌های پرشمار برای تعطیلی دو هفته‌ای، سرانجام ستاد مقابله با کرونا با تعطیلی شش روزه در ایران موافقت کرد؛ همزمان یک نماینده مجلس نیز به «فساد سازمان‌یافته» در وزارت بهداشت اشاره کرده است.

ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه اعلام کرد که از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا پایان روز شنبه ۳۰ مرداد تعطیل است.

پیش از این شمار زیادی از پزشکان و کارشناسان خواستار اجرای هر چه سریع‌تر تعطیلی حداقل دو هفته‌ای برای جلوگیری از شیوع کرونا شده بودند و سعید نمکی وزیر بهداشت نیز در نامه‌ای به خامنه‌ای خواستار تعطیلی دوهفته‌ای و به کارگیری نیروهای نظامی برای جلوگیری از نقض محدودیت‌ها شد.

 

روند صعودی مرگ‌ومیر و وعده رئیسی برای واردات واکسن

ابراهیم رئیسی، رییس جمهور، روز شنبه از «قطعی شدن» واردات ۳۰ میلیون دوز واکسن کرونا به ایران خبر داد.

او در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «نظر کارشناسان بر این است که برای کنترل وضعیت نامطلوب شیوع کرونا در کشور، باید ۶۰ میلیون دز دیگر، واکسن تامین شود.»

از چند روز پیش آمار روزانه ابتلا و مرگ بر اثر کرونا در موج پنجم شیوع این بیماری، رکوردهای تازه‌ای در ایران بر جای گذاشته و طبق آمار رسمی، روزانه بیش از ۵۰۰ نفر در سراسر کشور قربانی این ویروس می‌شوند.

همچنین وزارت بهداشت روز شنبه از افزایش شهرهای دارای وضعیت قرمز شیوع کرونا به ۳۵۹ شهر خبر داد و اعلام کرد ۵۹ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۰ شهرستان نیز در وضعیت زرد هستند.

مقام‌های محلی در استان‌ها نیز از وخیم و بحرانی بودن شرایط بیمارستان‌ها در مناطق خود خبر داده‌اند.

در مشهد علیرضا صداقت، مدیر بخش مراقبت‌های ویژه کرونا در بیمارستان امام رضا، گفت: «وقتی آمار رسمی فوتی‌های کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد را ۸۰ نفر اعلام می‌کنند این تعداد را باید ضربدر سه تا سه‌ونیم کنیم چون فقط آمار فوتی‌ها در بهشت رضا، یکی از دو آرامستان مشهد، بین ۲۰۰ الی ۲۱۰ نفر است.»

همچنین در اهواز محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی این شهر، گفت: «در استان خوزستان طی دو هفته شمار بیماران کرونا ۲/۵ برابر، بیماران بستری ۱/۵ برابر و جان‌باختگان روزانه کرونا ۴/۵ برابر شده است.»

در تهران نیز به گزارش خبرگزاری فارس، رکورد دفن اجساد در قبرستان بهشت زهرا در روز جمعه با مجموعا ۳۹۰ مورد شکسته شد که ‌ ۲۱۶ جسد مربوط به فوتی‌های کرونا بود.

 

فساد سازمان‌یافته

در همین حال اعتراض‌ها به نحوه مقابله با کرونا و تاخیر در واردات واکسن و واکسیناسیون ادامه دارد.

در تازه‌ترین موارد، یک نماینده مجلس از فساد سازمان‌یافته در وزارت بهداشت سخن گفته و یک نماینده دیگر نیز خواستار واردات هر چه سریع‌تر واکسن شده است.

امانقلیچ شادمهر، نماینده گنبدکاووس در مجلس، روز شنبه گفت: صادرات واکسن لازم نیست؛ به همین واکسیناسیون مردم در داخل کشور توجه کنید.

او به خبرگزاری ایسنا گفت: فقط شاهد سخن گفتن‌ها بوده‌ایم، سخن گفتند از اینکه ما به خارج از کشور واکسن صادر خواهیم کرد.

همزمان معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، به ایلنا گفت: مشاهده کردیم افرادی که شعار تولید واکسن داخلی می‌دادند و می‌گفتند می‌توانیم واکسن کشورهای مستضعف دنیا را تامین کنیم، ادعاهای‌شان بی اساس بود.

او همچنین اظهارات اخیر علیرضا زالی، رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران، را که گفته بود ۷۲۰ میلیون یورو صرف خرید رمدسیویر شد، «تکان‌دهنده» خواند و گفت: «می‌توانستیم با همین پول واکسن مورد نیاز کشور را وارد کنیم.»

سعیدی تاکید کرد: «در حال حاضر بحث ناکارآمدی مسئولین وزارت بهداشت نیست، بلکه بحث یک فساد سازمان‌یافته در این زمینه است. آن هم وقتی همه ادعاهای آقایان وزارت بهداشت به نوعی غیرواقعی از کار درآمده است.»

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More