شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابتلای دو شهروند ایرانی-اتریشی به کرونا در زندان

 

همزمان با افزایش انتقادها به ادامه حبس زندانیان دوتابعیتی در ایران، گزارش‌ها حاکیست مسعود مصاحب و کامران قادری،‌ شهروندان ایرانی-اتریشی‌، در زندان اوین به کرونا مبتلا شده‌اند.

آگنس کالامارد،‌ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، چهارشنبه سوم دی‌ماه در واکنش به گزارش ابتلای مصاحب به کرونا اعلام کرد دولتها در ارتباط با وضعیت سلامت و جان زندانیان مسئول‌اند.

کالامارد در صفحه توییترش نوشت: «حبس موجب افزایش میزان آسیب‌پذیری زندانی می‌شود. این امر منجر به افزایش وظیفه مراقبت از طرف دولت می‌شود كه موظف است اقدامات لازم را برای محافظت از جان آن‌ها را انجام دهد.»

علاوه بر این، گزارشگر ویژه حقوق بشر خواستار آزادی بدون شرط همه کسانی شده که حبسشان غیر‌قانونی و خودسرانه به شمار می‌رود.

خانواده مصاحب، که دبیرکل انجمن اتریش و ایران بوده است، بیانیه‌ای درباره وضعیت سلامتی او منتشر کرده و گفته‌اند پدرشان در حالی به دلیل ابتلا به کرونا در قرنطینه قرار گرفته که تمامی حقوقش نقض شده است. 

 

 

در این بیانیه همچنین مشکلات «جدی» دیگر در سلامتی او، از جمله دیابت و نارسایی قلبی،‌ مورد اشاره قرار گرفته است.

خانواده این زندانی دوتابعیتی همچنین اعتراف اجباری، سلول انفرادی، مراقبت درمانی نامناسب و دادگاه غیرقانونی را نقض اصول حقوق بشر علیه مصاحب خوانده‌ و خواستار آزادی فوری او «پیش از آن که دیر شود» شده‌اند.

مصاحب دارای مدرک تحصیلی دکترای مهندسی مکانیک است و ۷۴ سال سن دارد. او زمانی که در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ به همراه هیاتی از شرکت «مد آسترون»، مرکز درمان و پژوهش با مولکول‌های یون، به ایران سفر کرد، بازداشت شد. 

قوه قضاییه ایران او را به اتهام «جاسوسی» به ۱۰ سال زندان محکوم کرده است.

صدا و سیمای  جمهوری اسلامی نیز در مردادماه ویدیویی از اعترافات اجباری او منتشر و مصاحب را به انتقال اخبار و اطلاعات مربوط به «فناوری پهپادی و موشکی و اتمی ایران» به آلمان متهم کرد.

 

ابراز نگرانی همسر کامران قادری

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکیست کامران قادری، بازرگان ایرانی-اتریشی، نیز علائم ابتلا به ویروس کرونا را در زندان بروز داده است.

درن نایر، عضو کارزار حمایت از حقوق زندانیان غیرقانونی، در صفحه توییترش نوشته قادری دو هفته قبل به مدت سه روز تب داشت و حس بویایی خود را از دست داد.

بر اساس این گزارش، تب این زندانی سیاسی کاهش یافته اما حالت خستگی در بدن او ادامه داشته است. قادری همچنان حس بویایی و چشایی خود را باز نیافته و برای آزمایش کووید-۱۹ نیز اعزام نشده است.

 

 

هریکا قادری، همسر این زندانی دو تابعیتی، در توییترش خواستار رسیدگی به وضعیت قادری و دسترسی او به درمان مورد نیاز شده است. 

قادری دی‌ماه سال ۱۳۹۴ هنگامی که برای دیدار خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود در فرودگاه «امام خمینی» از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد. 

در سال بعد، دادگاه او را به اتهام «همکاری با دول متخاصم» به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More