شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابراز نگرانی برادران علایی از مجاز اعلام شدن مصرف داروی ایدز پس از انقضا در ایران

آرش و کامیار علایی، دو بنیانگذار انسیتو بین‌المللی بهداشت و آموزش، در نامه‌ای سرگشاده‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، از او خواسته‌اند بخشنامه مربوط به اجازه استفاده از داروی خاص مبتلایان به بیماری ایدز، حتی پس از تاریخ انقضای دارو را لغو کند.

آرش و کامیار علایی که به‌عنوان فعالان ضد ایدز شناخته می‌شوند، در نامه خود با اشاره به داروی ترکیبی «تنافاویر، امتریسیتابین، افاویرنز» ساخت شرکت داروسازی هندی ام‌کیور (Emcure)، تاسف خود را از اینکه مدت مصرف این دارو، «یک تا سه سال پس از زمان انقضای دارو بلامانع اعلام شده است» ابراز کردند.

در این نامه آمده است که بخشنامه وزارت بهداشت و زیرمجموعه‌های آن، به مراکز ارائه‌دهنده خدمات درمانی به مبتلایان به بیماری ایدز در تاریخ‌های ۱۴ و ۱۵ مردادماه امسال ابلاغ شده است.

 

نویسندگان نامه خطاب به وزیر بهداشت نوشتند: «معلوم نیست که همکاران جنابعالی بر اساس کدام معیار علمی دست به این اقدام زده‌اند.»

برادران علایی در این نامه ضمن این توضیح که شرکت تولید‌کننده دارو، تاریخ مصرف آن را «حداکثر دو سال بعد از تاریخ تولید» و آن هم در صورت فراهم بودن «دما و مکان مناسب» ذکر کرده، پرسیده‌اند: «سوال ما این است که چگونه ممکن است زمان انقضای دارو تنها با ارسال یک نامه توسط همکاران جنابعالی و بدون ذکر کوچک‌ترین نگرانی افزایش یابد؟»     

برادران علایی این اقدام وزارت بهداشت را «پایمال کردن حق سلامتی و حق حیات مبتلایان به آسیب‌پذیری» قلمداد کرده و از وزیر بهداشت ایران خواستند «در اسرع وقت، دستورالعمل اعلام‌شده را لغو کند». 

برادران علایی که در سال ۱۳۸۷ در رابطه با فعالیت‌هایشان برای پیشگیری از ایدز سه سال زندانی شدند، از وزیر بهداشت خواسته‌اند که با «سیاست‌گذاری‌های اشتباه و سیاست‌زدگی‌های نابجا»، دستاوردهای حوزه درمانی ایدز را از بین نبرد.

رونوشت این نامه به نهادهای مختلفی از جمله نمایندگی سازمان بهداشت جهانی در ایران، جامعه بین‌المللی ایدز، دفتر توسعه سازمان ملل و شرکت سازنده دارو ارسال شده است.

پایگاه خبری انستیتو بین‌المللی بهداشت و آموزش نیز بخشنامه وزارت بهداشت ایران را رفتار «نامناسب» با بیماران مبتلا به ایدز دانست. 

مطابق آمار رسمی، از آغاز ثبت مبتلایان به ایدز در ایران، تاکنون ۳۹هزار و ۵۴۹ نفر بیمار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده که مرگ ۱۸هزار و ۱۱۹ نفر آنها ثبت شده است. حدود نیمی از کل موارد شناخته‌شده در زمان تشخیص نیز در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بوده‌اند. همچنین،۸۲ درصد مبتلایان ایدز را مردان و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

از زمان تشدید تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای برجام، ورود دارو و تجهیزات پزشکی علی‌رغم تحریم نبودن واردات این کالاها به ایران، به علت مشکلات نقل و انتقال مالی و بانکی با مشکل مواجه بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More