شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختصاصی؛ پدر و مادر برادران افکاری: مراجع قضایی از رسیدگی به شکنجه فرزندانمان امتناع می‌کنند

پدر و مادر برادران افکاری که پیش از این خواستار اتمام حبس انفرادی و رسیدگی به شکنجه فرزندانشان در زندان شده بودند،‌ با نوشتن نامه‌ای دیگر که نسخه‌ای از آن در اختیار ایران‌ اینترنشنال قرار گرفته نسبت به امتناع مراجع قضایی و مسئولان زندان شیراز از رسیدگی به شکایاتشان اعتراض کردند.

حسین افکاری و بهیه نامجو با نوشتن نامه‌ای به رییس سازمان‌ زندان‌های ایران ضمن اشاره به تاخیر و امتناع در ثبت و پیگیری شکایت‌های قبلیشان، خواستار معرفی عاملان ضرب‌وشتم فرزندانشان شده‌اند.

آنها در این نامه به محمدمهدی حاج‌محمدی، اشاره کرده‌اند که از شهریورماه که فرزندانشان نوید،‌ حبیب و وحید افکاری به انفرادی منتقل شده و همچنین مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتند، شکایت آنها درباره این موضوع با تاخیر و تعلل‌های چندباره مواجه شده است.

آنها به «قانون‌شکنی» مراجع قضایی اعتراض کرده و گفته‌اند: «می‌خواهیم سریعا انفرادی را پایان دهید و فرزندانمان را به بند عمومی منتقل کنید و پس از آن شکایتشان را ثبت کنید.»

در پایان این نامه آنها همچنین خواستار معرفی فرد یا افرادی شده‌اند که دستور انفرادی و ضرب‌وشتم فرزندانشان در زندان را داده‌اند.

پدر و مادر حبیب و وحید افکاری، که همچنان در انفرادی نگه داشته می‌شوند، در قسمتی دیگر از نامه‌شان نوشته‌اند که به شکایت‌های قبلی از عباس خادم‌الحسینی،‌ رییس وقت گارد زندان عادل‌آباد شیراز، با وجود گزارش پزشکی قانونی و فیلم‌های زندان درباره شکنجه رسیدگی نشده و مسئولان زندان نیز از ثبت شکایت خودداری می‌کنند.

براساس این نامه،‌ روح‌الله رضایی‌دانا،‌ رییس زندان مرکزی شیراز،‌ درباره ادامه نگهداری برادران افکاری در انفرادی گفته: «مسئولیتی ندارد و سیستم قضایی تصمیم بر این گرفته که آنها در انفرادی باشند.» 

پدر و مادر برادران افکاری از  ندادن شماره ثبت شکایت یا تاریخ و مشخصات نامه از سوی مرجع ثبت آن هم انتقاد کرده‌اند.

آنها همچنین از توقف پاسخگویی حمید هاشمی و سجادیان،‌ قاضی ناظر و بازرس زندان، به تماس‌های خود برای پیگیری شکنجه و انفرادی فرزندانشان گلایه کرده‌اند.

حسین افکاری و بهیه نامجو در این نامه خطاب به رییس سازمان زندان‌ها نوشته‌اند: «حتی دلیل شکنجه و انفرادی را نمی‌گویند و مرتب می‌گویند چرا صدای دادگاه پخش شده است.»

پدر و مادر برادران افکاری پیش از این نیز در شهریور و مهرماه در نامه‌‌های جداگانه‌ای خواسته‌های خود را مطرح کرده بودند که از سوی مراجع قضایی و مسئولان زندان پاسخی دریافت نکرد.

نوید افکاری، از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های مرداد ۹۷، در بیست‌ودوم شهریورماه و با وجود اعتراضات گسترده به صدور حکم اعدام، از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعدام شد. دو برادر او، حبیب و وحید افکاری که از نیمه شهریورماه هم‌زمان با او به انفرادی منتقل شدند، هنوز با گذشت نزدیک به ۶۰ روز در سلول‌های انفرادی نگهداری می‌شوند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More